a 2023

PERFORMANCE MANAGEMENT OF PROGRAMMATIC ADVERTISING THROUGH CONTROLLING

PÍSAŘ, Přemysl, Václav KUPEC, Zdeněk BRABEC and Naděžda PETRŮ

Basic information

Original name

PERFORMANCE MANAGEMENT OF PROGRAMMATIC ADVERTISING THROUGH CONTROLLING

Name in Czech

ŘÍZENÍ VÝKONU PROGRAMOVÉ REKLAMY PROSTŘEDNICTVÍM CONTROLLINGU

Authors

PÍSAŘ, Přemysl, Václav KUPEC, Zdeněk BRABEC and Naděžda PETRŮ

Edition

IV INTERNATIONAL CONFERENCE INTERNATIONAL LAB FOR INNOVATIVE SOCIAL RESEARCH (ILIS), 2023

Other information

Language

English

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-7408-261-0

Keywords (in Czech)

Řízení výkonnosti; Internetová reklama; Programatická reklama

Keywords in English

Performance Management; Online Advertising; Programmatic Advertising

Tags

AR 2022-2023

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/6/2023 13:07, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

ORIG CZ

V originále

Programmatic advertising is becoming a popular product for online media buyers and an important part of modern marketing. Unfortunately, the demand for digital advertising channels is high, and this environment is stimulating rapid increases in the price of online advertisements. The present study examined this issue in the Czech Republic using the Association for Internet Progress (SPIR) data for Q4 2021 on a research sample of 270,250 records of online advertisements. In the first phase of the study, the sample was analyzed using statistical and mathematical methods. Based on the findings obtained and the method of regression analysis, a model was developed for the dependent variable Cost Per Thousand (CPT). In the second phase of the study, the knowledge gained was used to develop a financial controlling model, which was experimentally tested on n=31 advertisers. The goal of the financial controlling was to improve efficiency of online advertisement and decrease CPT. This experimental testing found that advertisers commonly do not use any tools to optimize online advertisement performance. By implementing and actively using the financial controlling model, online advertisement performance increased on average 10-25% (meaning that CPT decreased).

In Czech

Programatická reklama se stává oblíbeným produktem kupujících online médií a důležitou součástí moderního marketingu. Bohužel poptávka po digitálních reklamních kanálech je vysoká a toto prostředí podněcuje rychlý růst cen online reklamy. Předkládaná studie zkoumala tuto problematiku v České republice pomocí dat Asociace pro internetový pokrok (SPIR) za 4. čtvrtletí 2021 na výzkumném vzorku 270 250 záznamů online reklamy. V první fázi studie byl vzorek analyzován pomocí statistických a matematických metod. Na základě získaných poznatků a metody regresní analýzy byl vyvinut model pro závisle proměnnou náklady na tisíc (CPT). Ve druhé fázi studie byly získané poznatky využity k vytvoření modelu finančního controllingu, který byl experimentálně testován na n=31 inzerentech. Cílem finančního controllingu bylo zvýšit efektivitu online reklamy a snížit CPT. Toto experimentální testování zjistilo, že inzerenti běžně nepoužívají žádné nástroje k optimalizaci výkonu online reklamy. Zavedením a aktivním používáním modelu finančního controllingu se výkonnost online reklamy zvýšila v průměru o 10-25 % (to znamená, že CPT poklesla).
Displayed: 5/11/2024 01:30