V originále
Posilování konkurenceschopnosti soukromého sektoru prostřednictvím inovací spojených s digitalizací a využíváním autonomních systémů ve výrobě, v logistice i v řízení zdrojů přináší nové výzvy a příležitosti i pro veřejný sektor. Potenciál využití digitální transformace při zabezpečování veřejných služeb může být využit v řešení současných rozvojových výzev v městských regionech (životní prostředí, doprava, sociální témata, zdravotnictví) i na venkově (dostupnost veřejných služeb). Implementace tzv. smart řešení pro města i venkov je podporována ze strany národních vlád i Evropské unie ekonomicky (dotace), institucionálně (metodiky, strategie) i právně. Kroměstátu je pro implementaci smart řešení v obcích a městech důležitá i podpora krajů, které mohou více reagovat na specifické potřeby a rozvojové problémy místních samospráv. Cílem příspěvku je komparovat současné přístupy krajů k podpoře implementace SMART řešení v obcích a městech. Text příspěvku vychází z rešerše odborné literatury a z analýzy sekundárních dat. Byla použita metoda obsahové analýzy koncepčních dokumentů krajů. Analyzováno bylo 14 krajů. Ukazuje se, že kraje problematiku Smart řešení implementují do svých strategií a dotačních titulů, práce s konceptem a podpora obcím je diferencovaná. Mezi nejčastější řešená témata patří doprava, energetika, IT projekty a životní prostředí. Méně podporovaná je oblast kultury a cirkulární ekonomiky.
Anglicky
Strengthening of the competitiveness of the private sector via innovations linked with digitalisation, use of autonomous systems in production, logistics and resource management opens new development challenges for public sector. Digital transformation makes new opportunities of the public goods provision systems. It can be used in solving current development problems of urban regions (environmental issues, mobility, social services, healthcare) as well as of rural regions (availability of public services). Implementation of Smart solutions is supported via national and European public policies by financial tools (subventions), institutionally (methodology, strategy) and legally. Regions can contribute to implementation of Smart concepts due to their good knowledge about the specific local needs. The objective of the text is to compare the current approaches of regions to the Smart Cities concept implementation. The article is based on literature review and on the secondary analysis of regional documents and strategies. We analysed fourteen Czech regions. Regions work with the Smart region status, some of them have specific subsidies to implement Smart Cities solutions in municipalities. Region ́s support of Smart Cities concepts is quite different. Main supported domains are mobility, energy, IT projects and environment. Culture and circular economy belong to the least supported domains.