V originále
Ústní forma vnitřní komunikace v organizaci se uskutečňuje tváří v tvář mezi jedinci, ať už formou porad, konferencí, ale i vzdělávacích akcí, v rámci pracovních skupin, s odbory organizace. Tato forma se podílí na výsledku mezilidské interakce. Možnost ovlivnit výsledek pomocí dotazování, upřesňování a ověřování je velmi důležitým prvkem podílejícím se na výsledku. Způsob vertikální komunikace mezi nadřízeným a podřízenými je ovlivněn jeho řídícím stylem. Komunikační dovednosti manažera tvoří základní stavební kámen jeho práce. Teoretická znalost této dovednosti a její praktické využití ovlivňuje spokojenost podřízených pracovníků. Vnější komunikace je orientovaná na zákazníky, dodavatele, odběratele, různé státní orgány, konkurenci. Taková komunikace je reakcí na podněty z vnějšího okolí organizace. Komunikační proces s vnějším okolím se musí zaměřit na mapování trhu a vnějšího okolí s cílem adaptace na konkrétní situaci. Právě komunikace je výsledkem vnímání organizace jejím okolím, vnímání jejího dobrého jména a posilováním tržní pozice. Ne vždy se daří získávat zpětnou vazbu, proto je nutné prostřednictvím analýzy vnějšího okolí dbát na pozitivní image organizace. Vnější komunikace ovlivňuje v konečném důsledku také komunikaci vnitřní. Hodnocení komunikace pracovníky má vliv na jejich spokojenost.
In English
The oral form of internal communication in the organization takes place face-to-face between individuals, either in the form of meetings, conferences, but also in educational events, within work groups, with the organization's trade unions. This form contributes to the outcome of interpersonal interaction. Being able to influence the outcome through questioning, refinement and validation is a very important element contributing to the outcome. The way of vertical communication between a superior and subordinates is influenced by his management style. A manager's communication skills form the basic building block of his work. Theoretical knowledge of this skill and its practical use affects the satisfaction of subordinate workers. External communication is oriented towards customers, suppliers, customers, various state authorities, competition. Such communication is a response to stimuli from the organization's external environment. The communication process with the external environment must focus on mapping the market and the external environment with the aim of adapting to a specific situation. It is communication that is the result of the perception of the organization by its surroundings, the perception of its good name and the strengthening of its market position. It is not always possible to get feedback, so it is necessary to take care of the positive image of the organization through the analysis of the external environment. External communication ultimately affects internal communication as well. Evaluation of communication by workers affects their satisfaction.