p 2023

Metody psychodiagnostiky pro poznání kompetencí lidí

EISEL, Juraj

Základní údaje

Originální název

Metody psychodiagnostiky pro poznání kompetencí lidí

Název česky

Metody psychodiagnostiky pro poznání kompetencí lidí

Název anglicky

Psychodiagnostic methods for knowing people's competencies

Autoři

EISEL, Juraj

Vydání

Metody psychodiagnostiky pro poznání kompetencí lidí, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

Psychologie práce, metody psychologické diagnostiky (testové a klinické metody), profesní psychodiagnostika, psychologie osobnosti, psychologická diagnostika, dělení psychodiagnostických testů

Klíčová slova anglicky

Psychology of work, methods of psychological diagnosis (test and clinical methods), professional psychodiagnosis, psychology of personality, psychological diagnosis, division of psychodiagnostic tests

Štítky

Změněno: 27. 7. 2023 07:22, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

V originále

Využívání psychologických metod a postupů v oblasti řízení lidských zdrojů má své přívržence i odpůrce. Někteří zaměstnanci se o sobě rádi dozvědí nějaké užitečné informace, které budou moci využít ve prospěch svého kariérního růstu i osobního života. Mohou se dozvědět své nedostatky i své přednosti, obojí může fungovat jako motivační prostředek. Naopak odpůrci psychologických postupů mohou brát své výsledky negativisticky, považovat to za nedůvěru zaměstnavatele či ztrátu času. Ať má pracovník jakýkoliv názor, někdy mu nezbývá nic jiného než přistoupit na požadavky zaměstnavatele a nechat se prozkoumat. Lidské zdroje z pohledu psychologie nachází uplatnění při diagnostice organizace – zmapování firemního klimatu, vztahů mezi lidmi i odděleními, hodnocení kompetencí a potenciálu zaměstnanců. Dále také v nastavování systémů – tvorba kompetenčních modelů, nastavování způsobu jejich využití, rozvoj a posílení organizační kultury cílené na podporu strategie firmy. Psychologie se při řízení lidských zdrojů využívá v oblasti náboru a výběru zaměstnanců – psychodiagnostické metody, behaviorální rozhovory a interpretace výsledků. Rozvoj zaměstnanců má své opěrné pilíře v psychologii především při rozvíjení tzv. „soft skills“, tedy schopnosti sebeřízení, schopnosti interpersonální a schopnosti řešení problémů. V rámci rozvoje se mohou užít i didaktické, psychologické metody, zákonitosti psychologie učení a významnou roli zastává koučink. Psychologická péče o zaměstnance probíhá formou poradenské činnosti napomáhající manažerům vybrat klíčové otázky, rizika jejich statutu a řešení náročných situací.

Anglicky

The use of psychological methods and procedures in the field of human resource management has its supporters and opponents. Some employees like to learn some useful information about themselves that they can use for the benefit of their career growth and personal life. They can learn about their weaknesses as well as their strengths, both of which can act as a motivational tool. Opponents of psychological procedures, on the other hand, may take their results negatively, consider it a distrust of the employer or a waste of time. Whatever the worker's opinion, sometimes he has no choice but to accede to the employer's demands and let himself be investigated. Human resources from the point of view of psychology finds application in the diagnostics of the organization - mapping of the corporate climate, relationships between people and departments, evaluation of competences and potential of employees. Furthermore, also in setting up systems – creation of competence models, setting up the method of their use, development and strengthening of the organizational culture aimed at supporting the company's strategy. Psychology is used in human resource management in the field of recruitment and selection of employees - psychodiagnostic methods, behavioral interviews and interpretation of results. Employee development has its pillars in psychology, especially in the development of so-called "soft skills", i.e. self-management, interpersonal and problem-solving skills. Didactic and psychological methods, laws of the psychology of learning can also be used as part of development, and coaching plays an important role. Psychological care for employees takes place in the form of consultancy activities helping managers to choose key issues, risks of their status and solutions to challenging situations.