p 2023

Metody psychodiagnostiky pro poznání kompetencí lidí

EISEL, Juraj

Basic information

Original name

Metody psychodiagnostiky pro poznání kompetencí lidí

Name in Czech

Metody psychodiagnostiky pro poznání kompetencí lidí

Name (in English)

Psychodiagnostic methods for knowing people's competencies

Authors

EISEL, Juraj

Edition

Metody psychodiagnostiky pro poznání kompetencí lidí, 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Psychologie práce, metody psychologické diagnostiky (testové a klinické metody), profesní psychodiagnostika, psychologie osobnosti, psychologická diagnostika, dělení psychodiagnostických testů

Keywords in English

Psychology of work, methods of psychological diagnosis (test and clinical methods), professional psychodiagnosis, psychology of personality, psychological diagnosis, division of psychodiagnostic tests
Změněno: 27/7/2023 07:22, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

V originále

Využívání psychologických metod a postupů v oblasti řízení lidských zdrojů má své přívržence i odpůrce. Někteří zaměstnanci se o sobě rádi dozvědí nějaké užitečné informace, které budou moci využít ve prospěch svého kariérního růstu i osobního života. Mohou se dozvědět své nedostatky i své přednosti, obojí může fungovat jako motivační prostředek. Naopak odpůrci psychologických postupů mohou brát své výsledky negativisticky, považovat to za nedůvěru zaměstnavatele či ztrátu času. Ať má pracovník jakýkoliv názor, někdy mu nezbývá nic jiného než přistoupit na požadavky zaměstnavatele a nechat se prozkoumat. Lidské zdroje z pohledu psychologie nachází uplatnění při diagnostice organizace – zmapování firemního klimatu, vztahů mezi lidmi i odděleními, hodnocení kompetencí a potenciálu zaměstnanců. Dále také v nastavování systémů – tvorba kompetenčních modelů, nastavování způsobu jejich využití, rozvoj a posílení organizační kultury cílené na podporu strategie firmy. Psychologie se při řízení lidských zdrojů využívá v oblasti náboru a výběru zaměstnanců – psychodiagnostické metody, behaviorální rozhovory a interpretace výsledků. Rozvoj zaměstnanců má své opěrné pilíře v psychologii především při rozvíjení tzv. „soft skills“, tedy schopnosti sebeřízení, schopnosti interpersonální a schopnosti řešení problémů. V rámci rozvoje se mohou užít i didaktické, psychologické metody, zákonitosti psychologie učení a významnou roli zastává koučink. Psychologická péče o zaměstnance probíhá formou poradenské činnosti napomáhající manažerům vybrat klíčové otázky, rizika jejich statutu a řešení náročných situací.

In English

The use of psychological methods and procedures in the field of human resource management has its supporters and opponents. Some employees like to learn some useful information about themselves that they can use for the benefit of their career growth and personal life. They can learn about their weaknesses as well as their strengths, both of which can act as a motivational tool. Opponents of psychological procedures, on the other hand, may take their results negatively, consider it a distrust of the employer or a waste of time. Whatever the worker's opinion, sometimes he has no choice but to accede to the employer's demands and let himself be investigated. Human resources from the point of view of psychology finds application in the diagnostics of the organization - mapping of the corporate climate, relationships between people and departments, evaluation of competences and potential of employees. Furthermore, also in setting up systems – creation of competence models, setting up the method of their use, development and strengthening of the organizational culture aimed at supporting the company's strategy. Psychology is used in human resource management in the field of recruitment and selection of employees - psychodiagnostic methods, behavioral interviews and interpretation of results. Employee development has its pillars in psychology, especially in the development of so-called "soft skills", i.e. self-management, interpersonal and problem-solving skills. Didactic and psychological methods, laws of the psychology of learning can also be used as part of development, and coaching plays an important role. Psychological care for employees takes place in the form of consultancy activities helping managers to choose key issues, risks of their status and solutions to challenging situations.