J
2023
Graph Theory: Enhancing Understanding of Mathematical Proofs Using Visual Tools
SEVCIKOVA, Andrea, Eva MILKOVA, Mirela MOLDOVEANU and Martin KONVICKA
Basic information
Original name
Graph Theory: Enhancing Understanding of Mathematical Proofs Using Visual Tools
Name in Czech
Teorie grafů: Zlepšení porozumění matematickým důkazům pomocí vizuálních nástrojů
Authors
SEVCIKOVA, Andrea, Eva MILKOVA, Mirela MOLDOVEANU and Martin KONVICKA
Edition
Sustainability, Switzerland, MDPI AG, 2023, 2071-1050
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
matematická kultura; matematický důkaz; vzdělání; teorie grafů; vizuální nástroj
Keywords in English
mathematical culture; mathematical proof; education; graph theory; visual tool
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Mathematical culture is an essential part of general culture, and mathematical proof is the essence of mathematical culture, which plays an essential role in education for sustainable development. The presented research focuses on the following issue: Can the use of visual tools contribute to a better understanding of mathematical proofs presented within the framework of courses in graph theory? The research focuses on Czech university students of computer science. The presented results were achieved in a pedagogical experiment based on a pre-test, treatment and post-test design carried out during three academic years before the COVID pandemic period. In the pre-test and post-test phases, students were tested to determine their level of mathematical logic knowledge. Visual applications were used in teaching in the treatment phase. The research results clearly showed that the use of visual tools supporting formal explanation of mathematical proofs results in better understanding of the abstraction of the presented process and thus contributes significantly to sustainability in mathematical education. Thanks to the use of the mentioned visual tools during the COVID pandemic period, when schools had to switch to on-line education, the students’ results were comparable to those from face-to-face classes.
In Czech
Matematická kultura je nezbytnou součástí obecné kultury a matematický důkaz je podstatou matematické kultury, která hraje zásadní roli ve výchově k udržitelnému rozvoji. Předkládaný výzkum se zaměřuje na následující problematiku: Může použití vizuálních nástrojů přispět k lepšímu pochopení matematických důkazů prezentovaných v rámci kurzů teorie grafů? Výzkum se zaměřuje na české vysokoškolské studenty informatiky. Prezentovaných výsledků bylo dosaženo v pedagogickém experimentu založeném na předtestovacím, léčebném a posttestovém designu provedeném během tří akademických let před obdobím pandemie COVID. Ve fázi před testem a po testu byli studenti testováni, aby se zjistila úroveň jejich znalostí matematické logiky. Vizuální aplikace byly použity ve výuce ve fázi léčby. Výsledky výzkumu jasně ukázaly, že použití vizuálních nástrojů podporujících formální vysvětlení matematických důkazů vede k lepšímu pochopení abstrakce prezentovaného procesu a významně tak přispívá k udržitelnosti v matematickém vzdělávání. Díky využití zmíněných vizuálních nástrojů v období pandemie COVID, kdy školy musely přejít na on-line vzdělávání, byly výsledky studentů srovnatelné s výsledky prezenční výuky.
Displayed: 18/11/2024 23:17