D 2023

The Employment Situation in German Railway Companies and Their Financial Performance

KLOPPENBURG, Wolfgang

Basic information

Original name

The Employment Situation in German Railway Companies and Their Financial Performance

Name in Czech

Situace v oblasti zaměstnanosti v německých železničních společnostech a jejich finanční výkonnost

Authors

KLOPPENBURG, Wolfgang (276 Germany, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Vilnius, Proceedings of The 6th International Conference on Advanced Research in Management, Business and Finance, p. 21-38, 18 pp. 2023

Publisher

Diamond Scientific Publishing

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Lithuania

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

URL

RIV identification code

RIV/04274644:_____/23:#0001029

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-609-485-416-3

Keywords (in Czech)

Německá železniční reforma; německé regionální železniční společnosti; dělnictvo; dělnictvo produktivita

Keywords in English

German railway reform; German regional rail companies; labor staff; labor productivity

Tags

AR 2023-2024, dle RR 2016, RIV_2024, xD2

Tags

Reviewed
Změněno: 14/2/2024 09:09, Mgr. Jitka Štruncová

Abstract

ORIG CZ

V originále

The article investigates how personnel costs and employment situation in the railway sector affect the financial performance of the main railway companies operating in the German railway sector, specifically in regional transport. It shows analyzing companies´ annual reports and other publicly available data that most companies face a lack of qualified operating staff, that their personnel cost annually increased but labor productivity has been reduced. The shortage of available employees is the main obstacle to new transport contracts or even to continuing existing activities. The only solution is to train new train drivers, customer service representatives, operations planners, control center staff and other personnel which can lead to a much better availability of operational staff at the railway companies. The power of labor unions including the possibility to affect wage negotiations should be reduced. The German railway reform enabled many companies to enter the passenger railway market, leading to an increase in the number of passengers, better customer services and other improvements. However other positive development can be achieved only if personnel cost and employment structure do not threaten the profitability and positive financial performance of railway companies.

In Czech

Článek zkoumá, jak jsou personální náklady a zaměstnanost v železničním sektoru ovlivnit finanční výkonnost hlavních železničních společností působících v Německu železničního sektoru, konkrétně v regionální dopravě. Ukazuje analýzu ročních společností zprávy a další veřejně dostupné údaje, které většina společností čelí nedostatku kvalifikovaných provozních zaměstnanců, že jejich osobní náklady se každoročně zvyšovaly, ale produktivita práce byla snížena. Nedostatek dostupných zaměstnanců je hlavní překážkou nových přepravních zakázek nebo dokonce pokračovat ve stávající činnosti. Jediným řešením je vyškolit nové strojvedoucí, zástupci zákaznických služeb, plánovači operací, zaměstnanci řídicího centra a další pracovníci což může vést k mnohem lepší dostupnosti provozního personálu u železničních společností. The pravomoc odborů včetně možnosti ovlivnit vyjednávání o mzdách by měla být omezena. Německá železniční reforma umožnila mnoha společnostem vstoupit na trh osobní železniční dopravy, vedoucí ke zvýšení počtu cestujících, lepším zákaznickým službám a dalším vylepšení. Dalšího pozitivního vývoje však lze dosáhnout pouze v případě personálních nákladů a struktura zaměstnanosti neohrožují ziskovost a pozitivní finanční výkonnost železničních společností.
Displayed: 14/11/2024 04:48