C 2023

Thou shalt not read: ius abutendi as a moral right of the author?

LEŠKA, Rudolf

Základní údaje

Originální název

Thou shalt not read: ius abutendi as a moral right of the author?

Název česky

Thou shalt not read: ius abutendi as a moral right of the author?

Autoři

LEŠKA, Rudolf (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Cheltenham, Research Handbook on Intellectual Property and Moral Rights, od s. 494-515, 22 s. Research Handbooks in Intellectual Property series, 31, 2023

Nakladatel

Edward Elgar Publishing

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50902 Social sciences, interdisciplinary

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Odkaz na kapitolu

Kód RIV

RIV/04274644:_____/23:#0001035

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

ISBN

978-1-78990-486-4

DOI

http://dx.doi.org/10.4337/9781789904871.00042

Klíčová slova česky

autorské právo; osobnostní práva; ius abutendi

Klíčová slova anglicky

moral rights; copyright; ius abutendi

Štítky

AR 2023-2024, dle RR 2016, odmeny_2024, RIV_2024, xC1

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 2. 2024 08:47, Mgr. Jitka Štruncová

Anotace

ORIG CZ

V originále

This study explores strategies employed by the authors who do not want their works available. Cases of Bernhard, Kundera and Wagner document situation in which the author wished to limit the circle of the audience. Often authors suppress the publication for various private reasons during their lifetime, but do not limit the heirs with disposing with the work once they pass away (case of the Slovak author Dominik Tatarka). On the contrary, the work remains sometimes undisclosed or withdrawn from circulation after the death of the author (very peculiar cases of Freud and the copyright case of Hitler are discussed). Destruction of all copies of the work, is discussed under the copyright, property, and inheritance laws where the copy is destroyed by an owner different from the author, by the author or the successors with special focus on Virgil’s and Kafka’s last wishes. The study argues that while the works are fully at the hands of their authors while they are alive, their post mortal erasure by testamentary executors or heirs should be considered illegal.

Česky

Studie zkoumá strategie užívané autory, kteří nechtějí, aby byla jejich díla dostupná veřejnosti. Případy Bernharda, Kundery a Wagnera dokumentují situaci, kdy si autor přál omezit okruh svého publika. Autoři často za svého života z různých soukromých důvodů potlačují veřejnou cirkulaci, ale neomezují dědice s nakládáním s dílem po své smrti (případ slovenského autora Dominika Tatarky). Naopak, dílo zůstává po smrti autora někdy nezveřejněno nebo staženo z oběhu (diskutovány jsou velmi zvláštní případy Freuda a autorský případ Hitlera). Zničení všech kopií díla je pojednáno podle autorského, vlastnického a dědického práva, kde je kopie zničena vlastníkem odlišným od autora, autorem nebo nástupci se zvláštním zaměřením na Vergiliovo a Kafkovo poslední přání. Studie tvrdí, že zatímco díla jsou plně v rukou jejich autorů, dokud jsou naživu, jejich posmrtné zničení závětními vykonavateli nebo dědici by mělo být považováno za nezákonné.
Zobrazeno: 5. 11. 2024 06:56