LEŠKA, Rudolf. Thou shalt not read: ius abutendi as a moral right of the author? (Nebudeš čísti: ius abutentdi jako osobnostní právo autorské?). In Ysolde Gendreau. Research Handbook on Intellectual Property and Moral Rights. 1st ed. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2023, p. 494-515. Research Handbooks in Intellectual Property series, 31. ISBN 978-1-78990-486-4. Available from: https://dx.doi.org/10.4337/9781789904871.00042.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Thou shalt not read: ius abutendi as a moral right of the author?
Name in Czech Thou shalt not read: ius abutendi as a moral right of the author?
Authors LEŠKA, Rudolf (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Cheltenham, Research Handbook on Intellectual Property and Moral Rights, p. 494-515, 22 pp. Research Handbooks in Intellectual Property series, 31, 2023.
Publisher Edward Elgar Publishing
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50902 Social sciences, interdisciplinary
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Odkaz na kapitolu
RIV identification code RIV/04274644:_____/23:#0001035
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-1-78990-486-4
Doi http://dx.doi.org/10.4337/9781789904871.00042
Keywords (in Czech) autorské právo; osobnostní práva; ius abutendi
Keywords in English moral rights; copyright; ius abutendi
Tags AR 2023-2024, dle RR 2016, odmeny_2024, RIV_2024, xC1
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Štruncová, učo 38491. Changed: 14/2/2024 08:47.
Abstract
This study explores strategies employed by the authors who do not want their works available. Cases of Bernhard, Kundera and Wagner document situation in which the author wished to limit the circle of the audience. Often authors suppress the publication for various private reasons during their lifetime, but do not limit the heirs with disposing with the work once they pass away (case of the Slovak author Dominik Tatarka). On the contrary, the work remains sometimes undisclosed or withdrawn from circulation after the death of the author (very peculiar cases of Freud and the copyright case of Hitler are discussed). Destruction of all copies of the work, is discussed under the copyright, property, and inheritance laws where the copy is destroyed by an owner different from the author, by the author or the successors with special focus on Virgil’s and Kafka’s last wishes. The study argues that while the works are fully at the hands of their authors while they are alive, their post mortal erasure by testamentary executors or heirs should be considered illegal.
Abstract (in Czech)
Studie zkoumá strategie užívané autory, kteří nechtějí, aby byla jejich díla dostupná veřejnosti. Případy Bernharda, Kundery a Wagnera dokumentují situaci, kdy si autor přál omezit okruh svého publika. Autoři často za svého života z různých soukromých důvodů potlačují veřejnou cirkulaci, ale neomezují dědice s nakládáním s dílem po své smrti (případ slovenského autora Dominika Tatarky). Naopak, dílo zůstává po smrti autora někdy nezveřejněno nebo staženo z oběhu (diskutovány jsou velmi zvláštní případy Freuda a autorský případ Hitlera). Zničení všech kopií díla je pojednáno podle autorského, vlastnického a dědického práva, kde je kopie zničena vlastníkem odlišným od autora, autorem nebo nástupci se zvláštním zaměřením na Vergiliovo a Kafkovo poslední přání. Studie tvrdí, že zatímco díla jsou plně v rukou jejich autorů, dokud jsou naživu, jejich posmrtné zničení závětními vykonavateli nebo dědici by mělo být považováno za nezákonné.
PrintDisplayed: 4/5/2024 03:24