D 2023

Strategic customer behavior in revenue management systems

FIALA, Petr and Renata MAJOVSKÁ

Basic information

Original name

Strategic customer behavior in revenue management systems

Name in Czech

Strategic customer behavior in revenue management systems

Authors

FIALA, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Renata MAJOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1st ed. Ostrava, Proceedings of the 15th International Conference on Strategic Management and its Support by Information Systems 2023, p. 52-60, 9 pp. 2023

Publisher

VSB-Technical University of Ostrava

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Odkaz na sborník

RIV identification code

RIV/04274644:_____/23:#0001045

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-248-4687-3

ISSN

DOI

http://dx.doi.org/10.31490/9788024846873

Keywords (in Czech)

revenue management systems; strategic customer; modeling; discrete choice; substitution

Keywords in English

revenue management systems; strategic customer; modeling; discrete choice; substitution

Tags

AR 2023-2024, RIV_2024, xD1

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/11/2023 08:44, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

ORIG CZ

V originále

Revenue management is the art and science of predicting customer demand in real time and optimizing the price and availability of products according to demand. What is new in revenue management is not the demand management decisions themselves, but rather the way in which these decisions are made. The real innovation in revenue management lies in the way decisions and information systems are made. Revenue management systems collect information and make decisions based on it, using modelling of ongoing processes. A significant opportunity is in modelling approaches. Conventional modelling approaches assume that customers are passive and not involved in any decision-making processes. This simplification is often unrealistic for many practical problems. In response, there has been interest in incorporating strategic customer behavior in recent years. This paper presents network management models with consumer demand for multiple products and intertemporal substitutions. The models are based on linear programming approximations with Data Envelopment Analysis methods.

In Czech

Řízení příjmů je umění a věda o předvídání poptávky zákazníků v reálném čase a optimalizaci ceny a dostupnosti produktů podle poptávky. Novinkou v oblasti revenue managementu nejsou samotná rozhodnutí o řízení poptávky, ale spíše způsob, jakým jsou tato rozhodnutí přijímána. Skutečná inovace v řízení příjmů spočívá ve způsobu rozhodování a informačních systémech. Systémy řízení příjmů shromažďují informace a na jejich základě přijímají rozhodnutí s využitím modelování probíhajících procesů. Významnou příležitostí jsou přístupy k modelování. Konvenční přístupy k modelování předpokládají, že zákazníci jsou pasivní a nejsou zapojeni do žádných rozhodovacích procesů. Toto zjednodušení je pro mnoho praktických problémů často nereálné. V reakci na to se v posledních letech objevuje zájem o zahrnutí strategického chování zákazníků. Tento článek představuje modely řízení sítě s poptávkou spotřebitelů po více produktech a intertemporálními substitucemi. Modely jsou založeny na aproximacích lineárního programování metodami Data Envelopment Analysis.
Displayed: 18/11/2024 18:11