D
2023
The influence of information asymetry on the decision-making of actors in the environment of the insurance market
MARKVART, Daniel a Jaromír TICHÝ
Základní údaje
Originální název
The influence of information asymetry on the decision-making of actors in the environment of the insurance market
Název česky
Vliv informační asymetrie na rozhodování aktérů v prostředí pojistného trhu
Vydání
Hradec Králové, MMK 2023 - Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky : recenzovaný sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference. Ročník XIV. 18. – 20. prosince 2023. Hradec Králové, Česká republika, od s. 348-358, 11 s. 2023
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
asymetrie informací, pojistný trh, pojišťovna, zajišťovna, makléř, morální hazard, řízení rizik
Klíčová slova anglicky
asymmetry of information, insurance market, insurance company, reinsurance company, broker, moral hazard, risk management
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
In the 21st century, we encounter the term "emerging risks" in new contexts. Information asymmetry has a major influence on decision-making, and market actors increasingly rely on the state as an "insurer of last resort". Market regulation can be reasonable, but should not hinder competition and innovation. Interventions in market processes often lead to moral hazard and underestimation of risks. Risk perception also includes a psychological aspect, as shown by risk aversion theories. Currently, there is an underestimation of one's own responsibility towards the risk assessment and management process and the threat of moral hazard under the influence of regulators affecting the stability and transparency of the insurance sector. The goal of the contribution is to determine the level of influence of information asymmetry on the decision-making of actors in the process of risk assessment and management in the company's activities, with the possibility of eliminating the risk in the future. The questionnaire survey verifies whether the interviewees from the business environment are looking for certainty.
Česky
V 21. století se setkáváme s termínem "emerging risks" - nově vznikající rizika v nových kontextech. Asymetrie informací má zásadní vliv na rozhodování a aktéři trhu se stále více spoléhají na stát jako "pojistitele poslední instance". Regulace trhu může být přiměřená, ale neměla by bránit konkurenci a inovacím. Zásahy do tržních procesů často vedou k morálnímu hazardu a k podcenění rizik. Vnímání rizika zahrnuje i psychologický aspekt, jak ukazují teorie o averzi k riziku. V současnosti dochází k podcenění vlastní odpovědnosti vůči procesu hodnocení a řízení rizika a k hrozbě morálního hazardu pod vlivem regulátorů ovlivňujících stabilitu a transparentnost sektoru pojišťovnictví. Cílem příspěvku je určit úroveň vlivu asymetrie informací na rozhodování aktérů v procesu hodnocení a řízení rizika v činnosti podniku, s možností v budoucnu riziko eliminovat. Dotazníkovým šetřením je ověřeno, zda dotazovaní z podnikatelského prostředí vyhledávají jistotu.
Zobrazeno: 9. 11. 2024 02:35