J 2023

A MULTI-CRITERIA MODEL APPROACH TO EXTENDED INFORMATION LITERACY AS A BASIS OF LABOUR MARKET SUSTAINABILITY IN V4 COUNTRIES

FARKAČOVÁ, Lenka, Iva ZADRAŽILOVÁ and Andrea TOMÁŠKOVÁ

Basic information

Original name

A MULTI-CRITERIA MODEL APPROACH TO EXTENDED INFORMATION LITERACY AS A BASIS OF LABOUR MARKET SUSTAINABILITY IN V4 COUNTRIES

Name in Czech

MULTIKRITÉRIOVÝ MODELOVÝ PŘÍSTUP K ROZŠÍŘENÉ INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI JAKO ZÁKLADU UDRŽITELNOSTI TRHU PRÁCE V ZEMÍCH V

Authors

FARKAČOVÁ, Lenka, Iva ZADRAŽILOVÁ and Andrea TOMÁŠKOVÁ

Edition

Polish Journal of Management Studies, Polsko, CZESTOCHOWA UNIV TECHNOLOGY, 2023, 2081-7452

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

UT WoS

001185681500006

Keywords (in Czech)

Rozšířená informační gramotnost, finanční gramotnost, multikriteriální metoda, země Visegrádské čtyřky, udržitelná pracovní síla

Keywords in English

Extended information literacy, financial literacy, multi-criteria method, Visegrad Four countries, sustainable labour market

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/5/2024 09:26, Mgr. Jitka Štruncová

Abstract

V originále

In the knowledge-based economy, strong information literacy skills are highly valued by employers due to their positive impact on productivity, innovation and adaptability. This study proposes a model approach to extended information literacy (EIL) to enhance the workforce potential in the Visegrad Group countries. A comprehensive literature review was conducted, followed by the implementation of a multiple-criteria decision-aid weighting method, resulting in rankings of V4 countries' EIL levels. The study confirms that higher information literacy provides a competitive advantage in the labor market. The methodology serves as a useful comparative tool and an indicator of areas for improvement. The proposed model can be applied, with adaptations to local specifics, to other EU countries as well. The paper's uniqueness lies in filling the gap in understanding the relationship between individual variables (e.g., digital skills, financial literacy, education expenditure in relation to GDP) and the labor market in the context of EIL in the Visegrad Group countries.

In Czech

V ekonomice založené na znalostech jsou silné dovednosti v oblasti informační gramotnosti vysoce ceněny zaměstnavateli kvůli jejich pozitivnímu dopadu na produktivitu, inovace a adaptabilitu. Tato studie navrhuje modelový přístup k rozšířené informační gramotnosti (EIL) ke zvýšení potenciálu pracovní síly v zemích Visegrádské skupiny. Byl proveden komplexní přehled literatury, po kterém následovala implementace vícekriteriální metody vážení pomoci při rozhodování, což vedlo k hodnocení úrovní EIL zemí V4. Studie potvrzuje, že vyšší informační gramotnost poskytuje konkurenční výhodu na trhu práce. Metodika slouží jako užitečný srovnávací nástroj a indikátor oblastí pro zlepšení. Navržený model lze s přizpůsobením místním specifikům aplikovat i na další země EU. Jedinečnost příspěvku spočívá v zaplnění mezery v chápání vztahu mezi jednotlivými proměnnými (např. digitální dovednosti, finanční gramotnost, výdaje na vzdělání ve vztahu k HDP) a trhem práce v kontextu EIL v zemích Visegrádské skupiny.