W 2023

Religious Symbols in the New Media

MAIELLO, Giuseppe and Davide AMORE

Basic information

Original name

Religious Symbols in the New Media

Name in Czech

Náboženské symboly v nových médiích

Authors

MAIELLO, Giuseppe and Davide AMORE

Edition

2023

Other information

Language

English

Type of outcome

Uspořádání workshopu

Field of Study

50802 Media and socio-cultural communication

Country of publisher

Lithuania

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Teorie komunikace, historie masmédií, videohry, streamování filmů, náboženská symbolika,

Keywords in English

Communication theory, history of mass media, video games, streaming movies, religious symbology,
Změněno: 16/1/2024 11:49, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

V originále

In accordance with the principles established by the Toronto School of communication theory, technology of printing in the Western world was the beginning of the history of mass media. Printing was immediately used, both for learned debate and for the general diffusion of new religious ideas. With the rise of new mass media over time, such as newspapers, radio, television and internet, new and old religious currents continued to be spread. In the newest generation of mass media, video games, MMORPGs, anime, clips, and streaming movies, the dissemination of religious messages is in many cases more subtle and less direct. The decoding of religious symbology is therefore not a simple operation today, and this work cannot be done only within media studies. Taking into account these objective difficulties our panel intends to investigate the ways in which the new generation of producers and creators of new media platforms engage with religious symbology and how this is received by the mass audience.

In Czech

V souladu s principy stanovenými Torontskou školou teorie komunikace byla technologie tisku na Západě začátkem historie masových médií. Tisk byl okamžitě využit jak pro učenou debatu, tak pro obecné šíření nových náboženských myšlenek. S nástupem nových masových médií v průběhu času, jako jsou noviny, rozhlas, televize a internet, se nadále šířily nové i staré náboženské proudy. V nejnovější generaci masových médií, videohrách, MMORPG, anime, klipů a streamovaných filmech, je šíření náboženských poselství v mnoha případech subtilnější a méně přímé. Dekódování náboženské symboliky je proto dnes složitou operací a tuto práci nelze provést pouze v rámci mediálních studií. S ohledem na tyto objektivní obtíže se náš panel chystá prozkoumat způsoby, jakými se nová generace producentů a tvůrců nových mediálních platforem zabývá náboženskou symbolikou a jak je tato přijímána masovým publikem.