J
2024
Math Anxiety, Skills, and Work-related Competencies: A Study on Czech University Students
FARKAČOVÁ, Lenka, Mária KRÁLOVÁ a Eva ZELENDOVÁ
Základní údaje
Originální název
Math Anxiety, Skills, and Work-related Competencies: A Study on Czech University Students
Název česky
Matematická úzkost, dovednosti a pracovní kompetence: Studie o českých vysokoškolácích
Autoři
FARKAČOVÁ, Lenka, Mária KRÁLOVÁ a Eva ZELENDOVÁ
Vydání
MATHEMATICS TEACHING RESEARCH JOURNAL, USA, Mathematics Teaching-Research Journal (MTRJ), 2024, 2573-4377
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
Matematika; Průřezové dovednosti; Úzkost z matematiky; Vysokoškoláci; Výuka matematiky
Klíčová slova anglicky
Matematika; Průřezové dovednosti; Úzkost z matematiky; Vysokoškoláci; Výuka matematiky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
This article aims to identify the mutual relationship between the awareness of the importance of mathematical competencies for the acquisition of work-related skills and the perceived importance of the latter for performance in future work and successful participation in the labor market. How these issues relate to math anxiety is also explored. The above is examined on a sample of university students in the selected education institution (HEI) N =297 in the Czech Republic in 2022. Subsequently, a series of semi-structured interviews were conducted with the students in 2023. It was found that by improving work-related skills for a future career, math anxiety increases. A crucial finding is up to 47 % of the perceived importance of competencies for future job performance can be explained by understanding the importance of mathematics for their acquisition. The findings of this study have the potential to contribute to the improvement of mathematics education and the development of a more skilled and capable workforce, which can ultimately lead to greater economic growth and social progress. In addition, this article contains practical recommendations on how to use these findings in the practice of mathematics education not only in the selected higher education institution.
Česky
Tento článek si klade za cíl identifikovat vzájemný vztah mezi vědomím důležitosti matematických kompetencí pro osvojování pracovních dovedností a vnímanou důležitostí matematických kompetencí pro výkon v budoucí práci a úspěšnou účast na trhu práce. Je také zkoumáno, jak tyto problémy souvisí s matematickou úzkostí. Výše uvedené je zkoumáno na vzorku vysokoškolských studentů vybrané vzdělávací instituce (VŠ) N=297 v ČR v roce 2022. Následně byla se studenty v roce 2023 provedena série polostrukturovaných rozhovorů. Bylo zjištěno, že do zlepšení pracovních dovedností pro budoucí kariéru, matematická úzkost se zvyšuje. Zásadním zjištěním je, že až 47 % vnímané důležitosti kompetencí pro budoucí pracovní výkon lze vysvětlit pochopením významu matematiky pro jejich osvojování. Poznatky této studie mají potenciál přispět ke zlepšení matematického vzdělávání a rozvoji kvalifikovanější a schopnější pracovní síly, která může v konečném důsledku povede k většímu hospodářskému růstu a sociálnímu pokroku. Tento článek navíc obsahuje praktická doporučení, jak tyto poznatky využít v praxi výuky matematiky nejen na vybrané vysoké škole.
Zobrazeno: 1. 11. 2024 05:36