J 2024

Math Anxiety, Skills, and Work-related Competencies: A Study on Czech University Students

FARKAČOVÁ, Lenka, Mária KRÁLOVÁ and Eva ZELENDOVÁ

Basic information

Original name

Math Anxiety, Skills, and Work-related Competencies: A Study on Czech University Students

Name in Czech

Matematická úzkost, dovednosti a pracovní kompetence: Studie o českých vysokoškolácích

Authors

FARKAČOVÁ, Lenka, Mária KRÁLOVÁ and Eva ZELENDOVÁ

Edition

MATHEMATICS TEACHING RESEARCH JOURNAL, USA, Mathematics Teaching-Research Journal (MTRJ), 2024, 2573-4377

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Plné znění článku

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Matematika; Průřezové dovednosti; Úzkost z matematiky; Vysokoškoláci; Výuka matematiky

Keywords in English

Matematika; Průřezové dovednosti; Úzkost z matematiky; Vysokoškoláci; Výuka matematiky

Tags

AR 2023-2024, nehodnoceno_afiliace_není_k_VŠFS

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/2/2024 10:48, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

ORIG CZ

V originále

This article aims to identify the mutual relationship between the awareness of the importance of mathematical competencies for the acquisition of work-related skills and the perceived importance of the latter for performance in future work and successful participation in the labor market. How these issues relate to math anxiety is also explored. The above is examined on a sample of university students in the selected education institution (HEI) N =297 in the Czech Republic in 2022. Subsequently, a series of semi-structured interviews were conducted with the students in 2023. It was found that by improving work-related skills for a future career, math anxiety increases. A crucial finding is up to 47 % of the perceived importance of competencies for future job performance can be explained by understanding the importance of mathematics for their acquisition. The findings of this study have the potential to contribute to the improvement of mathematics education and the development of a more skilled and capable workforce, which can ultimately lead to greater economic growth and social progress. In addition, this article contains practical recommendations on how to use these findings in the practice of mathematics education not only in the selected higher education institution.

In Czech

Tento článek si klade za cíl identifikovat vzájemný vztah mezi vědomím důležitosti matematických kompetencí pro osvojování pracovních dovedností a vnímanou důležitostí matematických kompetencí pro výkon v budoucí práci a úspěšnou účast na trhu práce. Je také zkoumáno, jak tyto problémy souvisí s matematickou úzkostí. Výše uvedené je zkoumáno na vzorku vysokoškolských studentů vybrané vzdělávací instituce (VŠ) N=297 v ČR v roce 2022. Následně byla se studenty v roce 2023 provedena série polostrukturovaných rozhovorů. Bylo zjištěno, že do zlepšení pracovních dovedností pro budoucí kariéru, matematická úzkost se zvyšuje. Zásadním zjištěním je, že až 47 % vnímané důležitosti kompetencí pro budoucí pracovní výkon lze vysvětlit pochopením významu matematiky pro jejich osvojování. Poznatky této studie mají potenciál přispět ke zlepšení matematického vzdělávání a rozvoji kvalifikovanější a schopnější pracovní síly, která může v konečném důsledku povede k většímu hospodářskému růstu a sociálnímu pokroku. Tento článek navíc obsahuje praktická doporučení, jak tyto poznatky využít v praxi výuky matematiky nejen na vybrané vysoké škole.
Displayed: 5/11/2024 06:04