V originále
The 9-Euro-Ticket - a monthly ticket - was valid throughout Germany between June and August 2022. Passengers did not need any additional tickets for travelling and they could travel on it over all Germany. Traveling was made much easier and encouraged additional passengers to use public transport who otherwise would not have traveled by this transport mean at all. As a replacement for the 9-Euro-Ticket, the so-called Deutschland-Ticket, which costs 49 Euros, was introduced on May 1st, 2023. The article analyzes, using public available data, the development of passenger numbers in the period of the 9-Euro-Ticket, its financing, points out some problems connected with the ticket and development after the end of the ticket. Overall, the 9-Euro-Ticket was a success, as 52 million tickets were sold throughout Germany and passenger figures increased extraordinarily. The transport companies were thus able to compensate for the declining passenger numbers caused by the pandemic, at least for the threemonth implementation period. To finance the 9-Euro-Ticket, the federal government increased the regionalization funds by € 2.5 billion and made them available to the federal states based on the so-called "Kiel distribution key" to financially support the transport companies, as the low-priced ticket led to a loss of revenue for the companies.
Česky
Měsíční jízdenka 9-Euro-Ticket byla platná v celém Německu od června do srpna 2022. Cestující nepotřebovali k cestování žádné další jízdenky a mohli na ni cestovat nad celým Německem. Cestování bylo mnohem jednodušší a povzbudilo k tomu další cestující využít MHD, kteří by jinak tímto dopravním prostředkem vůbec nejeli. Jako náhrada za 9-Euro-Ticket, tzv. Deutschland-Ticket, který stojí 49 Euro, byl představen 1. května 2023. Článek analyzuje na základě veřejně dostupných dat tzv poukazuje na vývoj počtu cestujících v období 9-Euro-Ticket, jeho financování některé problémy spojené s tiketem a vývojem po skončení tiketu. Celkově, 9-Euro-Ticket byl úspěšný, protože se prodalo 52 milionů vstupenek v celém Německu a počet cestujících mimořádně vzrostl. Dopravní podniky tak mohly kompenzovat klesající počet cestujících způsobený pandemií, alespoň po dobu tří měsíců provádění. Aby mohla financovat 9-Euro-Ticket, zvýšila se federální vláda regionalizační fondy o 2,5 miliardy EUR a zpřístupnily je spolkovým zemím se sídlem na tzv. "Kiel distribuční klíč" k finanční podpoře dopravních společností, as nízká cena letenky vedla ke ztrátě příjmů společností.