J 2024

Proměny marketingové komunikace

KNIHOVÁ, Ladislava

Basic information

Original name

Proměny marketingové komunikace

Name in Czech

Proměny marketingové komunikace

Name (in English)

Transformations of Marketing Communication

Authors

KNIHOVÁ, Ladislava

Edition

Marketing & komunikace, Praha, Česká marketingová společnost, 2024, 1211-5622

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

AI, etika, generativní multimodální modely, ChatGPT PLUS, marketingová komunikace

Keywords in English

AI, ethics, generative multimodal models, ChatGPT PLUS, marketing communication

Tags

Reviewed
Změněno: 5/4/2024 12:42, PhDr. Ladislava Knihová, Ph.D., MBA

Abstract

V originále

Nebývá to často, možná jen jednou nebo dvakrát za generaci, kdy se objeví přelomová technologie, která zažehne plamen inovací a zásadním způsobem změní náš život. Vynález knihtisku, elektřiny, kontaktních čoček či nejnověji příchod umělé inteligence (AI) jsou toho důkazem. AI je univerzální technologie, která má potenciál nastartovat rozvoj firem a organizací směrem k dynamickému růstu. Týká se všech odvětví výroby i služeb, vzdělávání i zábavy. Jsme na pokraji exponenciální změny, pokud potenciál AI dokážeme efektivně využít. Velkým pomocníkem na této cestě je marketingová komunikace a marketing ve všech jeho podobách. Pokud vás zajímá, v čem spočívá klíčová role úspěchu marketingové komunikace ve vzájemné symbióze s generativní AI, pak je tento článek určen právě vám. Velké generativní multimodální modely jako ChatGPT PLUS a další aplikace, platformy a technologie, v jejichž DNA se usídlila AI, nám pomáhají identifikovat a pochopit příležitosti, které můžeme s úspěchem strategicky využít ve svém podnikání. S jejich realizací však nesmíme dlouho otálet. Ruku v ruce s realizací odvážných podnikatelských nápadů jde i promyšlená, včasná a srozumitelná komunikace o těchto aktivitách směrem ke všem stakeholderům. Chceme-li nastartovat transformaci našich firem, a to bez ohledu na jejich velikost, zamysleme se nad klíčovými oblastmi, které jsou alfou a omegou úspěchu na této cestě.

In English

It's not often, maybe only once or twice a generation, that a breakthrough technology comes along that ignites the flame of innovation and fundamentally changes our lives. The invention of the printing press, electricity, contact lenses and, most recently, the advent of artificial intelligence (AI) are proof of this. AI is a versatile technology that has the potential to kick-start the development of companies and organisations towards dynamic growth. It applies to all sectors of manufacturing and services, education and entertainment. We are on the verge of exponential change if we can harness the potential of AI effectively. Marketing communications and marketing in all its forms is a big help on this journey. If you're wondering what the key role of successful marketing communications in symbiosis with generative AI is, then this article is for you. Big generative multimodal models like ChatGPT PLUS and other apps, platforms and technologies that have AI embedded in their DNA help us identify and understand opportunities that we can strategically leverage with success in our businesses. However, we must not delay their implementation for long. Hand in hand with the implementation of bold business ideas goes the thoughtful, timely and clear communication of these activities to all stakeholders. If we want to kick-start the transformation of our companies, regardless of their size, let's think about the key areas that are the alpha and omega of success on this journey.