2023
Sustainable Consumer Behavior: The Driving Force of Innovation in Retail
ŠÁLKOVÁ, Daniela, Aleš HES a Petr KUČERAZákladní údaje
Originální název
Sustainable Consumer Behavior: The Driving Force of Innovation in Retail
Název česky
Udržitelné spotřebitelské chování: Hnací síla inovace v maloobchodě
Autoři
ŠÁLKOVÁ, Daniela, Aleš HES a Petr KUČERA
Vydání
MDPI Sustainability, Basel, MDPI, 2023, 2071-1050
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
Spotřebitel; pandemie COVID-19; etické výrobky; inovace; nákupní chování; maloobchod; udržitelnost
Klíčová slova anglicky
Consumer; COVID-19 pandemic; ethical products; innovation; purchasing behavior; retail; sustainability
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 4. 2024 18:07, Mgr. Tereza Denišová, DiS.
V originále
The coronavirus COVID-19 pandemic was an unprecedented shock to the world economy. Consumer purchase of a country’s brand and the products manufactured in their own country plays a vital role in that country’s GDP, and helps revive the country’s economy. This study focuses on understanding the factors that influence consumers’ buying behavior, and on modeling these factors to understand the causal relationship, using partial least squares structural equation modeling. The data analysis is based on the online survey carried out between 30 March 2020 and 18 April 2020. A total of 367 responses were collected during this period. The study’s findings indicate that there are changes in consumer buying behavior, and the factors that are decisive for purchasing decisions in times of social crisis are changing. Therefore, the purpose of the study is to understand the impact of the COVID-19 pandemic on consumers’ lives and the changes in their behavior during and after the crisis. Consumers’ attitudes towards traditionalism and retail innovation are essential for the sustainable development of consumer behavior. Under the influence of change and shopping constraints, unplanned- and impulse-shopping behavior has changed into a deliberate search for more sustainable options, with women shopping for sustainable food more often than men. Women are more health-conscious, and consider sustainable food healthier than conventional food. On the retail side, trusted certification of origin supports the rate of sustainable-food purchases, and, from the viewpoint of innovation, the use of digital communication with consumers across different communication channels and platforms is essential.
Česky
Pandemie koronaviru COVID-19 byla pro světovou ekonomiku bezprecedentním šokem. Spotřebitelský nákup značky země a produktů vyrobených v jejich vlastní zemi hraje zásadní roli v HDP dané země a pomáhá oživit ekonomiku země. Tato studie se zaměřuje na pochopení faktorů, které ovlivňují nákupní chování spotřebitelů, a na modelování těchto faktorů za účelem pochopení kauzálního vztahu pomocí modelování parciálních strukturních rovnic nejmenších čtverců. Analýza dat vychází z online průzkumu provedeného mezi 30. březnem 2020 a 18. dubnem 2020. Během tohoto období bylo shromážděno celkem 367 odpovědí. Výsledky studie naznačují, že dochází ke změnám v nákupním chování spotřebitelů a mění se faktory, které jsou rozhodující pro nákupní rozhodování v době sociální krize. Účelem studie je proto porozumět dopadu pandemie COVID-19 na životy spotřebitelů a změny v jejich chování během krize a po ní. Postoj spotřebitelů k tradicionalismu a maloobchodním inovacím jsou zásadní pro udržitelný rozvoj spotřebitelského chování. Pod vlivem změn a nákupních omezení se neplánované a impulzivní nákupní chování změnilo v záměrné hledání udržitelnější možnosti, přičemž ženy nakupují udržitelné potraviny častěji než muži. Ženy jsou zdravější a považují udržitelné potraviny za zdravější než konvenční potraviny. Na maloobchodní straně důvěryhodná certifikace původu podporuje míru udržitelných nákupů potravin a z hlediska inovací je zásadní využití digitální komunikace se spotřebiteli napříč různými komunikačními kanály a platformami.