D
		
		2024
			
	    
Umělá inteligence na základních a středních školách v ČR
	    NULÍČEK, Vladimír
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Základní údaje
	
		Originální název
		Umělá inteligence na základních a středních školách v ČR
	 
	
		Název česky
		Umělá inteligence na základních a středních školách v ČR
	 
		
			Název anglicky
			Artificial intelligence in primary and secondary schools  in the Czech Republic
		 
			
				Vydání
				 První. Praha, Lidský kapitál a investice do vzdělání: Umělá inteligence a strategické změny v oblasti vzdělání: sborník z 26. mezinárodní vědecké konference = Human capital and investment in education: Artificial intelligence and strategic changes in education, od s. 75-90, 16 s. 2024
			 
		
		
			Nakladatel
			Vysoká škola finanční a správní
		 
Další údaje
		
	
		
			Typ výsledku
			Stať ve sborníku
		 
	
		
			Obor
			10200 1.2 Computer and information sciences
		 
	
		
			Stát vydavatele
			Česká republika
		 
	
		
			Utajení
			není předmětem státního či obchodního tajemství
		 
	
		
			Forma vydání
			elektronická verze "online"
		 
			
		
			
				Organizační jednotka
				Vysoká škola finanční a správní
			 
		
		
	
			
		
			Klíčová slova česky
			umělá inteligence, rizika AI, software, učitel, žák, student
		 
		
			Klíčová slova anglicky
			artificial intelligence, AI risks, software, teacher, pupil, student
		 
			
			
				
					V originále
					Názory na využívání umělé inteligence mezi žáky, studenty, rodiči, pedagogy, ale i vedením škol jsou velmi rozdílné. To se následně promítá do zcela odlišného přístupu k výuce a každodenní práci s žáky a se studenty. Školy se také liší v nastavování pravidel pro využívání umělé inteligence při zpracování různých úkolů, prezentací apod. Zavádění umělé inteligence vyžaduje po učitelích nové znalosti a dovednosti v didaktice, aplikace umělé inteligence mění způsob jejich práce. Probíhají i diskuse na téma, zda umělá inteligence částečně nebo zcela nahradí učitelskou profesi. Ve školách se sice vyučuje informatika, osnovy ale neřeší, jak si poradit s umělou inteligencí. Příspěvek představuje samotný pojem, historii, přínosy a rizika AI, diskutuje výsledky výzkum realizovaného týmem Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
				 
				
					Anglicky
					Opinions on the use of artificial intelligence among pedagogues, but also by school management, are very different. This is subsequently reflected in a completely different approach to teaching and daily work with pupils and students. Schools also differ in setting rules for the use of artificial intelligence in the processing of various tasks, presentations, etc. The introduction of artificial intelligence requires teachers to have new knowledge and skills in didactics, the application of artificial intelligence changes the way they work. There are also ongoing discussions on whether artificial intelligence will partially or completely replace the teaching profession. Computer science is taught in schools, but the curriculum does not address how to deal with artificial intelligence. The paper presents the very concept, history, benefits and risks of AI, discusses the results of research carried out by the team of the Center for the Prevention of Risky Virtual Communication of the Faculty of Education of the Palacký University in Olomouc.
				  
				Zobrazeno: 4. 11. 2025 01:01