V originále
Economic agents´ sentiment about implementation of Central Bank Digital Currency (CBDC) and the Digital Euro (DE) was captured through two representative consumer surveys among groups of 525 and 1,050 European citizens which reflect the population distribution of the EU countries. The findings reveal broad resistance towards abandoning physical currency, highlighting concerns over security and privacy with the implementation of the Digital Euro. This resistance underscores the necessity for CBDC designs that prioritize these concerns to facilitate wider adoption. Recommendations include enhancing security and privacy features in the DE's design, maintaining cash as a payment option alongside CBDC to allow for gradual transition based on consumer preferences, and implementing a tiered nonremunerated CBDC system. The study contributes to existing literature by offering empirical evidence on consumer attitudes towards CBDCs and providing policy recommendations to address public concerns and promote acceptance of CBDC and the Digital Euro
In Czech
Text zkoumá postoj ekonomických subjektů k zavádění digitální měn centrálních bank (CBDC), zejména digitálního eura (DE) prostřednictvím dvou reprezentativních spotřebitelských průzkumů mezi skupinami 525 a 1,050 evropských občanů, které odrážejí rozložení populace v zemích EU. Výsledky ukazují, že respondenti nesouhlasí s případným zušením hotovostních peněz, což se rovněž projevuje obavami, ohledně bezpečnosti a možnosti ztráty soukromí při zavádění digitálního eura. Případný vznik CBDC a DE musí tyto návrhy vzít v potaz, jen tak může být zavedení úspěšné. Text formuluje několik doporučení, které se týkají designu DE, zachování hotovosti jako dalšího způsobu plateb vedle CBDC, postupného přechodu k CBDC na základě preferencí spotřebitelů, a implementaci víceúrovňového systému CBDC bez úročení. Studie přispívá k existující literatuře tím, že předkládá empirické důkazy o postojích evropských spotřebitelů k CBDC a poskytuje politická doporučení, jak řešit obavy občanů z přijetí CBDC a co je třeba udělat, aby si spotřebitelé na DE zvykli a začali jej používat