J 2024

Od rodinné tradice k podnikatelskému odkazu: Evoluce rodinných firem v éře inovací a umělé inteligence

TOMÁŠKOVÁ, Andrea a Ladislava KNIHOVÁ

Základní údaje

Originální název

Od rodinné tradice k podnikatelskému odkazu: Evoluce rodinných firem v éře inovací a umělé inteligence

Název česky

Od rodinné tradice k podnikatelskému odkazu: Evoluce rodinných firem v éře inovací a umělé inteligence

Název anglicky

From Family Tradition to Entrepreneurial Legacy: The Evolution of Family Businesses in an Era of Innovation and Artificial Intelligence

Autoři

TOMÁŠKOVÁ, Andrea a Ladislava KNIHOVÁ

Vydání

Marketing & komunikace, Praha, 2024, 1211-5622

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

Odolnost firmy, podnikající rodina, rodinné podnikání, umělá inteligence

Klíčová slova anglicky

Business resilience, entrepreneurial family, family business, artificial intelligence

Příznaky

Recenzováno

Návaznosti

7427/2023/02 IGA VŠFS, projekt VaV.
Změněno: 18. 6. 2024 08:41, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

V originále

Rodinné firmy byly v Čechách vždy vysoko ceněny a podnikatelský duch se dědil z otce na syna. Nejinak tomu je i od roku 1989, kdy fenomén rodinného podnikání zažíval dynamický nástup a velké prvopočáteční úspěchy. Mnohé rodinné značky z té doby se stále těší velké oblibě. Dnes řeší tyto rodinné firmy otázky nástupnictví či případné expanze na zahraniční trhy. Prošly a stále procházejí několika závažnými ekonomickými krizemi, a tak se nyní soustřeďují na zvyšování odolnosti svých firem, neboť „rodinné stříbro“ a v potu tváře vybudované značky je potřeba pečlivě chránit. Zamysleme se společně nad tím, jak se rodinné podnikání (family business) mění v průběhu času na nový, neméně společensky významný fenomén, a tím je podnikající rodina (business family).

Anglicky

amily businesses have always been highly valued in Bohemia and the entrepreneurial spirit has been passed down from father to son. The same has been true since 1989, when the phenomenon of family business experienced a dynamic rise and great initial success. Many family brands from that time are still very popular. Today, these family businesses are dealing with issues of succession or possible expansion into foreign markets. They have gone through and are still going through several major economic crises, so they are now focusing on increasing the resilience of their companies, as the 'family silver' and the brands built in the sweat of their brow need to be carefully protected. Let us reflect together on how the family business is changing over time into a new, equally socially significant phenomenon: the business family.