J 2024

Od rodinné tradice k podnikatelskému odkazu: Evoluce rodinných firem v éře inovací a umělé inteligence

TOMÁŠKOVÁ, Andrea and Ladislava KNIHOVÁ

Basic information

Original name

Od rodinné tradice k podnikatelskému odkazu: Evoluce rodinných firem v éře inovací a umělé inteligence

Name in Czech

Od rodinné tradice k podnikatelskému odkazu: Evoluce rodinných firem v éře inovací a umělé inteligence

Name (in English)

From Family Tradition to Entrepreneurial Legacy: The Evolution of Family Businesses in an Era of Innovation and Artificial Intelligence

Authors

TOMÁŠKOVÁ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ladislava KNIHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Marketing & komunikace, Praha, Česká marketingová společnost, 2024, 1211-5622

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Odolnost firmy, podnikající rodina, rodinné podnikání, umělá inteligence

Keywords in English

Business resilience; entrepreneurial family; family business; artificial intelligence

Tags

Reviewed
Changed: 4/3/2025 12:53, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

Rodinné firmy byly v Čechách vždy vysoko ceněny a podnikatelský duch se dědil z otce na syna. Nejinak tomu je i od roku 1989, kdy fenomén rodinného podnikání zažíval dynamický nástup a velké prvopočáteční úspěchy. Mnohé rodinné značky z té doby se stále těší velké oblibě. Dnes řeší tyto rodinné firmy otázky nástupnictví či případné expanze na zahraniční trhy. Prošly a stále procházejí několika závažnými ekonomickými krizemi, a tak se nyní soustřeďují na zvyšování odolnosti svých firem, neboť „rodinné stříbro“ a v potu tváře vybudované značky je potřeba pečlivě chránit. Zamysleme se společně nad tím, jak se rodinné podnikání (family business) mění v průběhu času na nový, neméně společensky významný fenomén, a tím je podnikající rodina (business family).

In English

amily businesses have always been highly valued in Bohemia and the entrepreneurial spirit has been passed down from father to son. The same has been true since 1989, when the phenomenon of family business experienced a dynamic rise and great initial success. Many family brands from that time are still very popular. Today, these family businesses are dealing with issues of succession or possible expansion into foreign markets. They have gone through and are still going through several major economic crises, so they are now focusing on increasing the resilience of their companies, as the 'family silver' and the brands built in the sweat of their brow need to be carefully protected. Let us reflect together on how the family business is changing over time into a new, equally socially significant phenomenon: the business family.