J
2024
Od rodinné tradice k podnikatelskému odkazu: Evoluce rodinných firem v éře inovací a umělé inteligence
TOMÁŠKOVÁ, Andrea and Ladislava KNIHOVÁ
Basic information
Original name
Od rodinné tradice k podnikatelskému odkazu: Evoluce rodinných firem v éře inovací a umělé inteligence
Name in Czech
Od rodinné tradice k podnikatelskému odkazu: Evoluce rodinných firem v éře inovací a umělé inteligence
Name (in English)
From Family Tradition to Entrepreneurial Legacy: The Evolution of Family Businesses in an Era of Innovation and Artificial Intelligence
Edition
Marketing & komunikace, Praha, 2024, 1211-5622
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Odolnost firmy, podnikající rodina, rodinné podnikání, umělá inteligence
Keywords in English
Business resilience, entrepreneurial family, family business, artificial intelligence
Links
7427/2023/02 IGA VŠFS, research and development project.
V originále
Rodinné firmy byly v Čechách vždy vysoko ceněny a podnikatelský duch se dědil z otce na syna. Nejinak tomu je i od roku 1989, kdy fenomén rodinného podnikání zažíval dynamický nástup a velké prvopočáteční úspěchy. Mnohé rodinné značky z té doby se stále těší velké oblibě. Dnes řeší tyto rodinné firmy otázky nástupnictví či případné expanze na zahraniční trhy. Prošly a stále procházejí několika závažnými ekonomickými krizemi, a tak se nyní soustřeďují na zvyšování odolnosti svých firem, neboť „rodinné stříbro“ a v potu tváře vybudované značky je potřeba pečlivě chránit. Zamysleme se společně nad tím, jak se rodinné podnikání (family business) mění v průběhu času na nový, neméně společensky významný fenomén, a tím je podnikající rodina (business family).
In English
amily businesses have always been highly valued in Bohemia and the entrepreneurial spirit has been passed down from father to son. The same has been true since 1989, when the phenomenon of family business experienced a dynamic rise and great initial success. Many family brands from that time are still very popular. Today, these family businesses are dealing with issues of succession or possible expansion into foreign markets. They have gone through and are still going through several major economic crises, so they are now focusing on increasing the resilience of their companies, as the 'family silver' and the brands built in the sweat of their brow need to be carefully protected. Let us reflect together on how the family business is changing over time into a new, equally socially significant phenomenon: the business family.
Displayed: 23/12/2024 14:47