Detailed Information on Publication Record
2024
Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias
ŠINDELÁŘ, Jiří and Petr BUDINSKÝBasic information
Original name
Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias
Name in Czech
Skryté důsledky ochrany spotřebitele na finančním trhu: Předpojatost zavedená regulací
Authors
ŠINDELÁŘ, Jiří and Petr BUDINSKÝ
Edition
Prague Economic Papers, Prague, Prague University of Economics and Business, 2024, 1210-0455
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
University of Finance and Administration
UT WoS
001258858000002
Keywords (in Czech)
finanční regulace, spotřebitelské chování, ochrana spotřebitele, chování finance, kapitálový trh
Keywords in English
financial regulation; consumer behaviour; consumer protection; behavioural finance; capital market
Tags
Změněno: 9/9/2024 12:44, Mgr. Jitka Štruncová
V originále
This paper deals with the problem of how the risk perception among retail customers is affected by the consumer protection regulation on the financial market. Through a questionnaire survey, we have measured the effect ofselected consumer protection measures on banking or investment decisions taken by a young (student) population. These measures included the most common elements of financial regulation, such as bank deposit insurance, corporate bond prospectus, licenced fund management and securities broker indemnity insurance. Our results show that protective state intervention represents strong stimuli for customer decision-making with a widely misleading effect. It overshadows other factors, including individual qualification, risk-reward preference and demographic attributes, all of which were found to be insignificant. Since the surveyed measures reached a similar level of effect yet they offer different substance, this outcome has important policymaking implications.
In Czech
Tento článek se zabývá problémem, jak je ovlivněno vnímání rizika mezi maloobchodními zákazníky nařízením o ochraně spotřebitele na finančním trhu. Prostřednictvím dotazníkového šetření měřili jsme vliv vybraných opatření na ochranu spotřebitele na bankovnictví nebo investice rozhodnutí přijatá mladou (studentskou) populací. Tato opatření zahrnovala ta nejběžnější prvky finanční regulace, jako je pojištění bankovních vkladů, prospekt podnikových dluhopisů, licencovaná správa fondů a pojištění odpovědnosti obchodníků s cennými papíry. Ukazují to naše výsledky ochranná státní intervence představuje silné podněty pro rozhodování zákazníka s široce zavádějící efekt. Zastiňuje další faktory, včetně individuální kvalifikace, preference rizika a odměny a demografické atributy, z nichž všechny byly shledány nevýznamnými. Vzhledem k tomu, že zkoumaná opatření dosáhla podobné úrovně účinku, ale nabízejí odlišnou látku, tento výsledek má důležité důsledky pro tvorbu politiky.