Informační systém VŠFS
ŠINDELÁŘ, Jiří and Petr BUDINSKÝ. Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias. Prague Economic Papers. Prague: Prague University of Economics and Business, 2024, vol. 33, No 3, p. 217-318, 42 pp. ISSN 1210-0455. Available from: https://dx.doi.org/10.18267/j.pep.862.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias
Name in Czech Skryté důsledky ochrany spotřebitele na finančním trhu: Předpojatost zavedená regulací
Authors ŠINDELÁŘ, Jiří and Petr BUDINSKÝ.
Edition Prague Economic Papers, Prague, Prague University of Economics and Business, 2024, 1210-0455.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit University of Finance and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.18267/j.pep.862
Keywords (in Czech) finanční regulace, spotřebitelské chování, ochrana spotřebitele, chování finance, kapitálový trh
Keywords in English financial regulation; consumer behaviour; consumer protection; behavioural finance; capital market
Tags AR 2023-2024, POZNÁMKA, RIV_2025, xJ3
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 3/7/2024 10:02.
Abstract
This paper deals with the problem of how the risk perception among retail customers is affected by the consumer protection regulation on the financial market. Through a questionnaire survey, we have measured the effect ofselected consumer protection measures on banking or investment decisions taken by a young (student) population. These measures included the most common elements of financial regulation, such as bank deposit insurance, corporate bond prospectus, licenced fund management and securities broker indemnity insurance. Our results show that protective state intervention represents strong stimuli for customer decision-making with a widely misleading effect. It overshadows other factors, including individual qualification, risk-reward preference and demographic attributes, all of which were found to be insignificant. Since the surveyed measures reached a similar level of effect yet they offer different substance, this outcome has important policymaking implications.
Abstract (in Czech)
Tento článek se zabývá problémem, jak je ovlivněno vnímání rizika mezi maloobchodními zákazníky nařízením o ochraně spotřebitele na finančním trhu. Prostřednictvím dotazníkového šetření měřili jsme vliv vybraných opatření na ochranu spotřebitele na bankovnictví nebo investice rozhodnutí přijatá mladou (studentskou) populací. Tato opatření zahrnovala ta nejběžnější prvky finanční regulace, jako je pojištění bankovních vkladů, prospekt podnikových dluhopisů, licencovaná správa fondů a pojištění odpovědnosti obchodníků s cennými papíry. Ukazují to naše výsledky ochranná státní intervence představuje silné podněty pro rozhodování zákazníka s široce zavádějící efekt. Zastiňuje další faktory, včetně individuální kvalifikace, preference rizika a odměny a demografické atributy, z nichž všechny byly shledány nevýznamnými. Vzhledem k tomu, že zkoumaná opatření dosáhla podobné úrovně účinku, ale nabízejí odlišnou látku, tento výsledek má důležité důsledky pro tvorbu politiky.
Displayed: 6/7/2024 16:24