J 2024

Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias

ŠINDELÁŘ, Jiří a Petr BUDINSKÝ

Základní údaje

Originální název

Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias

Název česky

Skryté důsledky ochrany spotřebitele na finančním trhu: Předpojatost zavedená regulací

Autoři

ŠINDELÁŘ, Jiří a Petr BUDINSKÝ

Vydání

Prague Economic Papers, Prague, Prague University of Economics and Business, 2024, 1210-0455

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

DOI

http://dx.doi.org/10.18267/j.pep.862

UT WoS

001258858000002

Klíčová slova česky

finanční regulace, spotřebitelské chování, ochrana spotřebitele, chování finance, kapitálový trh

Klíčová slova anglicky

financial regulation; consumer behaviour; consumer protection; behavioural finance; capital market

Štítky

AR 2023-2024, POZNÁMKA, RIV_2025, xJ3
Změněno: 9. 9. 2024 12:44, Mgr. Jitka Štruncová

Anotace

ORIG CZ

V originále

This paper deals with the problem of how the risk perception among retail customers is affected by the consumer protection regulation on the financial market. Through a questionnaire survey, we have measured the effect ofselected consumer protection measures on banking or investment decisions taken by a young (student) population. These measures included the most common elements of financial regulation, such as bank deposit insurance, corporate bond prospectus, licenced fund management and securities broker indemnity insurance. Our results show that protective state intervention represents strong stimuli for customer decision-making with a widely misleading effect. It overshadows other factors, including individual qualification, risk-reward preference and demographic attributes, all of which were found to be insignificant. Since the surveyed measures reached a similar level of effect yet they offer different substance, this outcome has important policymaking implications.

Česky

Tento článek se zabývá problémem, jak je ovlivněno vnímání rizika mezi maloobchodními zákazníky nařízením o ochraně spotřebitele na finančním trhu. Prostřednictvím dotazníkového šetření měřili jsme vliv vybraných opatření na ochranu spotřebitele na bankovnictví nebo investice rozhodnutí přijatá mladou (studentskou) populací. Tato opatření zahrnovala ta nejběžnější prvky finanční regulace, jako je pojištění bankovních vkladů, prospekt podnikových dluhopisů, licencovaná správa fondů a pojištění odpovědnosti obchodníků s cennými papíry. Ukazují to naše výsledky ochranná státní intervence představuje silné podněty pro rozhodování zákazníka s široce zavádějící efekt. Zastiňuje další faktory, včetně individuální kvalifikace, preference rizika a odměny a demografické atributy, z nichž všechny byly shledány nevýznamnými. Vzhledem k tomu, že zkoumaná opatření dosáhla podobné úrovně účinku, ale nabízejí odlišnou látku, tento výsledek má důležité důsledky pro tvorbu politiky.
Zobrazeno: 24. 12. 2024 04:34