D 2023

The Online Price Index: A New Approach to Measuring Inflation

LASKOWSKI, Robert

Základní údaje

Originální název

The Online Price Index: A New Approach to Measuring Inflation

Název česky

Online cenový index: nový přístup k měření inflace

Autoři

LASKOWSKI, Robert

Vydání

Praha, Financial Markets 2023. The role of central banks in a high inflation environment, od s. 136-152, 16 s. 2023

Nakladatel

Vysoká škola finanční a správní, a.s.

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

ISBN

978-80-7408-269-6

Klíčová slova česky

inflace, online cenový index, index spotřebitelských cen, statistický úřad

Klíčová slova anglicky

inflation; online price index; consumer price index; statistical office

Štítky

Změněno: 24. 10. 2024 10:22, Bc. Jan Peterec

Anotace

V originále

The purpose of this paper is to explore the current state of reaseach of calculation the consumer price index (CPI). It shows how the CPI and the Harmonised consumer index of consumer price (HICP) are calculated. It specifically reviews how the price data are collected and the calculation on which the CPI is based. It describes the challenges faced by statistical offices in determining the CPI in an ever-changing world and the innovations that must be mandatorily introduced to ensure an inflation rate close to "True Inflation". The paper highlights the necessity to take online prices into account and to create a unique online price index (OPI) with collecting online prices by web-scraping with infinity number. The OPI can be also a good predictor for the CPI. It identifies services, goods, mortgages and assets that are not or insufficiently taken into account in the calculation of inflation but should be, according to current research. It further examines the challenges in price collection, calculation and weighing scheme faced by central banks, Governing Council, governments and statistical offices and how they are resolved. With the growing digitisation in the country, the share of goods and services purchased by consumers from online retailers is also increasing. Online prices are already taken into account to a small extent in the CPI, but should be given greater attention

Česky

Účelem tohoto příspěvku je prozkoumat současný stav dosahování kalkulace spotřebitele cenový index (CPI). Ukazuje, jak CPI a harmonizovaný spotřebitelský index spotřebitelské ceny (HICP). Konkrétně se zabývá tím, jak jsou shromažďovány údaje o cenách a jak výpočet, na kterém je založen CPI. Popisuje výzvy, kterým čelí statistické úřady v určování CPI ve stále se měnícím světě a inovace, které musí být povinné zaveden s cílem zajistit míru inflace blízkou „skutečné inflaci“. Papír zdůrazňuje nutnost vzít v úvahu online ceny a vytvořit jedinečný online cenový index (OPI). sbírání online cen web-scrapingem s nekonečným číslem. OPI může být také dobré prediktor pro CPI. Identifikuje služby, zboží, hypotéky a aktiva, která nejsou resp nedostatečně zohledněna při výpočtu inflace, ale měla by být podle aktuální výzkum. Dále zkoumá výzvy při shromažďování cen, kalkulacích a vážení systém, kterému čelí centrální banky, Rada guvernérů, vlády a statistické úřady, a jak jsou vyřešeny. S rostoucí digitalizací v zemi podíl zboží a služeb také roste. Ceny online jsou již převzaty v CPI v malé míře zohledňují, ale měla by se jim věnovat větší pozornost