D 2023

The Online Price Index: A New Approach to Measuring Inflation

LASKOWSKI, Robert

Basic information

Original name

The Online Price Index: A New Approach to Measuring Inflation

Name in Czech

Online cenový index: nový přístup k měření inflace

Authors

LASKOWSKI, Robert

Edition

Praha, Financial Markets 2023. The role of central banks in a high inflation environment, p. 136-152, 16 pp. 2023

Publisher

Vysoká škola finanční a správní, a.s.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

URL

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-7408-269-6

Keywords (in Czech)

inflace, online cenový index, index spotřebitelských cen, statistický úřad

Keywords in English

inflation; online price index; consumer price index; statistical office

Tags

AR 2024-2025, xD2
Změněno: 24/10/2024 10:22, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

The purpose of this paper is to explore the current state of reaseach of calculation the consumer price index (CPI). It shows how the CPI and the Harmonised consumer index of consumer price (HICP) are calculated. It specifically reviews how the price data are collected and the calculation on which the CPI is based. It describes the challenges faced by statistical offices in determining the CPI in an ever-changing world and the innovations that must be mandatorily introduced to ensure an inflation rate close to "True Inflation". The paper highlights the necessity to take online prices into account and to create a unique online price index (OPI) with collecting online prices by web-scraping with infinity number. The OPI can be also a good predictor for the CPI. It identifies services, goods, mortgages and assets that are not or insufficiently taken into account in the calculation of inflation but should be, according to current research. It further examines the challenges in price collection, calculation and weighing scheme faced by central banks, Governing Council, governments and statistical offices and how they are resolved. With the growing digitisation in the country, the share of goods and services purchased by consumers from online retailers is also increasing. Online prices are already taken into account to a small extent in the CPI, but should be given greater attention

In Czech

Účelem tohoto příspěvku je prozkoumat současný stav dosahování kalkulace spotřebitele cenový index (CPI). Ukazuje, jak CPI a harmonizovaný spotřebitelský index spotřebitelské ceny (HICP). Konkrétně se zabývá tím, jak jsou shromažďovány údaje o cenách a jak výpočet, na kterém je založen CPI. Popisuje výzvy, kterým čelí statistické úřady v určování CPI ve stále se měnícím světě a inovace, které musí být povinné zaveden s cílem zajistit míru inflace blízkou „skutečné inflaci“. Papír zdůrazňuje nutnost vzít v úvahu online ceny a vytvořit jedinečný online cenový index (OPI). sbírání online cen web-scrapingem s nekonečným číslem. OPI může být také dobré prediktor pro CPI. Identifikuje služby, zboží, hypotéky a aktiva, která nejsou resp nedostatečně zohledněna při výpočtu inflace, ale měla by být podle aktuální výzkum. Dále zkoumá výzvy při shromažďování cen, kalkulacích a vážení systém, kterému čelí centrální banky, Rada guvernérů, vlády a statistické úřady, a jak jsou vyřešeny. S rostoucí digitalizací v zemi podíl zboží a služeb také roste. Ceny online jsou již převzaty v CPI v malé míře zohledňují, ale měla by se jim věnovat větší pozornost
Displayed: 5/11/2024 12:19