J 2024

Amazon’s behaviour during corona pandemic: the case study of office and stationery category in Germany

LASKOWSKI, Robert, Petr WAWROSZ, Lenka KOPECKÁ, Zora ŘÍHOVÁ, Roman SVOBODA et. al.

Basic information

Original name

Amazon’s behaviour during corona pandemic: the case study of office and stationery category in Germany

Name in Czech

Chování Amazonu během pandemie koróny: případová studie kategorie kancelář a papírnictví Německo

Authors

LASKOWSKI, Robert, Petr WAWROSZ, Lenka KOPECKÁ, Zora ŘÍHOVÁ and Roman SVOBODA

Edition

International Journal of Economics and Business Research, Geneva, Inderscience Publishers, 2024, 1756-9850

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Amazon; pevné chování; korona pandemie; bu xox; dominantní postavení na trhu; ceny; online cenový index (indexy); online obchod; kancelář a papírenské zboží; Německo.

Keywords in English

Amazon; firm behaviour; corona pandemic; Buy Box; dominant market position; prices; online price index (indices); online trade; office and stationery goods; Germany.
Změněno: 24/10/2024 10:47, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

The study presented in the paper concentrates on the behaviour of the world’s largest online retailer Amazon in Germany in the office and stationery category for the period from January 2020 to December 2021. We revealed that the company mainly concentrated on maintaining the share of products that are sold on its website by itself and not by other sellers. It, therefore, had to decrease its sales price from March to November 2020. The sales prices then followed the development of the purchase prices till May 2021 and exceeded them for the rest of the investigated period; however the average growth of sales prices that was not caused by the growth of purchased prices and the VAT effect achieved only 2.83%. Amazon seems to have not abused its dominant position when it tried to keep its customers and not to give them a reason for switching to its competitors.

In Czech

Studie prezentovaná v příspěvku se zaměřuje na chování největší světový online prodejce Amazon v Německu v kanceláři a kategorie papírnictví na období od ledna 2020 do prosince 2021. My odhalilo, že se společnost soustředila především na udržení podílu produkty, které na svých stránkách prodává sama a nikoli jiní prodejci. To, proto musel od března do listopadu 2020 snížit svou prodejní cenu prodejní ceny pak do května 2021 sledovaly vývoj nákupních cen a po zbytek zkoumaného období je překračoval; nicméně průměr růst prodejních cen, který nebyl způsoben růstem nákupních cen a efekt DPH dosáhl pouze 2,83 %. Zdá se, že Amazon toho nezneužil dominantní postavení, když se snažila své zákazníky udržet a nedat jim a důvod přechodu ke konkurenci.