V originále
The study presented in the paper concentrates on the behaviour of the world’s largest online retailer Amazon in Germany in the office and stationery category for the period from January 2020 to December 2021. We revealed that the company mainly concentrated on maintaining the share of products that are sold on its website by itself and not by other sellers. It, therefore, had to decrease its sales price from March to November 2020. The sales prices then followed the development of the purchase prices till May 2021 and exceeded them for the rest of the investigated period; however the average growth of sales prices that was not caused by the growth of purchased prices and the VAT effect achieved only 2.83%. Amazon seems to have not abused its dominant position when it tried to keep its customers and not to give them a reason for switching to its competitors.
Česky
Studie prezentovaná v příspěvku se zaměřuje na chování největší světový online prodejce Amazon v Německu v kanceláři a kategorie papírnictví na období od ledna 2020 do prosince 2021. My odhalilo, že se společnost soustředila především na udržení podílu produkty, které na svých stránkách prodává sama a nikoli jiní prodejci. To, proto musel od března do listopadu 2020 snížit svou prodejní cenu prodejní ceny pak do května 2021 sledovaly vývoj nákupních cen a po zbytek zkoumaného období je překračoval; nicméně průměr růst prodejních cen, který nebyl způsoben růstem nákupních cen a efekt DPH dosáhl pouze 2,83 %. Zdá se, že Amazon toho nezneužil dominantní postavení, když se snažila své zákazníky udržet a nedat jim a důvod přechodu ke konkurenci.