In the original language
With the exponential growth of technological innovation, new positions in science, technology, engineering, and mathematics(STEM) are emerging. Employees face new job demands, requiring more technical and mathematical capabilities than before.Educating the population in science subjects is becoming increasingly important, as is making science subjects available to students and identifying factors influencing the development of logical thinking, the basis of STEM subjects. This paper focuses on identifying significant relationships between students’ personality traits, their parents’ parenting style and students’ performance in STEM subjects in high school and college, within Urie Bronfenbrenner’s ecological systems framework. Using a questionnaire with standardised constructs, we surveyed Romanian students from a technical university and found that certain personality traits and parenting styles are significant mainly for the student’s performance in STEM subjects in high school, and these significant relationships differ for female students, compared to male students, possibly as a result of local cultural gender views. Our society aims to increase the participation of general public and female students in STEM majors and jobs, and our study informs the audience on how a student’s micro-system can nurture or hinder the development of logical thinking, as the basis of cognitive skills and performance in STEM fields.
In Czech
S exponenciálním růstem technologických inovací vznikají nové pozice v oblasti vědy, techniky, inženýrství a matematiky (STEM). Zaměstnanci čelí novým pracovním nárokům, které vyžadují více technických a matematických schopností než dříve. vzdělávání obyvatelstva v přírodovědných předmětech nabývá na významu, stejně jako zpřístupňování přírodovědných předmětů studentům a zjišťování faktorů ovlivňujících rozvoj logického myšlení, které je základem předmětů STEM. Tento článek se zaměřuje na identifikaci významných vztahů mezi osobnostními rysy studentů, stylem výchovy jejich rodičů a výsledky studentů v předmětech STEM na střední a vysoké škole v rámci ekologických systémů Urieho Bronfenbrennera. Pomocí dotazníku se standardizovanými konstrukty jsme provedli průzkum mezi rumunskými studenty technické univerzity a zjistili jsme, že určité osobnostní rysy a rodičovský styl jsou významné především pro výkon studentů v předmětech STEM na střední škole a tyto významné vztahy se liší u studentek ve srovnání se studenty, což je pravděpodobně důsledkem místních kulturních genderových názorů. Naše společnost si klade za cíl zvýšit účast široké veřejnosti a studentek na STEM oborech a pracovních místech a naše studie informuje veřejnost o tom, jak může mikrosystém studenta pěstovat nebo bránit rozvoji logického myšlení, jako základu kognitivních dovedností a výkonu v STEM oborech.