J 2024

SMEs ATTITUDES TOWARDS BUSINESS ETHICS IN THE V4 COUNTRIES. ARE THERE DIFFERENCES ACCORDING TO THE ENTREPRENEURS LEGAL FORM, COMPANY SIZE, GENDER AND EDUCATION?

JAKUBCINOVÁ, Martina, Naděžda PETRŮ, Veronika VECEROVÁ and Jaroslav BELAS

Basic information

Original name

SMEs ATTITUDES TOWARDS BUSINESS ETHICS IN THE V4 COUNTRIES. ARE THERE DIFFERENCES ACCORDING TO THE ENTREPRENEURS LEGAL FORM, COMPANY SIZE, GENDER AND EDUCATION?

Name in Czech

POSTOJE MSP K ETICE PODNIKÁNÍ V ZEMÍCH V4. JSOU ROZDÍLY PODLE PRÁVNÍ FORMY PODNIKATELŮ, VELIKOSTI FIRMY, POHLAVÍ A VZDĚLÁNÍ?

Authors

JAKUBCINOVÁ, Martina, Naděžda PETRŮ, Veronika VECEROVÁ and Jaroslav BELAS

Edition

Transformations in Business & Economics, Litva, Univerzita Vilnius, Litva, 2024, 1648-4460

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Lithuania

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

malé a střední podniky, podnikatelská etika, právní forma podniků, velikost podniků, gender a vzdělání podnikatelů

Keywords in English

small and medium-sized enterprises, business ethics, legal form of enterprises, size of enterprises, gender and education of entrepreneurs

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/12/2024 11:05, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

V originále

The aim of the article is to define the significant business ethics SMEs attitudes, quantify them and examine differences based on the legal form of the business, firm size, firm age and gender of the entrepreneurs. The starting point for this objective was empirical research conducted in the Visegrad Group (V4) in March 2024. A total of 1,056 SMEs participated in this research. The representation of the countries was as follows: the Czech Republic had 277 respondents, Slovakia had 252 respondents, Poland had 271 respondents and Hungary had 256 respondents. The main results of the research in an integrated form can be summarised in a few points. Company size has a significant influence on the formation of positive attitudes of SMEs in the field of business ethics in all V4 countries. Gender has some influence on the formation of business ethics attitudes. Research has shown that the company’s legal form and age do not have a significant effect on the formation of positive BE attitudes. The average value of positive attitudes of SMEs at the level of 75% means that there is a need to address this issue on a company-wide level. Of course, SMEs have specific characteristics that may have influenced the intensity of positive attitudes towards the defined BE statements. The intensity of positive attitudes towards the defined statements ranges from an average value of 64%, which was achieved in the Czech Republic, to an average value of 77% in Poland. The average value of positive attitudes in Hungary is close to the maximum value (75%). Slovak SMEs showed an average level of positive attitudes towards the defined BE statements of 71%. In the context of influencing the corporate management of SMEs, more attention will need to be paid to the area of business ethics

In Czech

Cílem článku je definovat významné postoje malých a středních podniků k podnikatelské etice, kvantifikovat je a zkoumat rozdíly na základě právní formy podnikání, velikosti firmy, věku firmy a pohlaví podnikatelů. Východiskem pro tento cíl byl empirický výzkum provedený ve Visegrádské skupině (V4) v březnu 2024. Výzkumu se zúčastnilo celkem 1 056 MSP. Zastoupení zemí bylo následující: Česká republika měla 277 respondentů, Slovensko 252 respondentů, Polsko 271 respondentů a Maďarsko 256 respondentů. Hlavní výsledky výzkumu v integrované podobě lze shrnout do několika bodů. Velikost společnosti má významný vliv na utváření pozitivních postojů MSP v oblasti podnikatelské etiky ve všech zemích V4. Pohlaví má určitý vliv na utváření postojů k podnikatelské etice. Výzkum ukázal, že právní forma a věk společnosti nemají významný vliv na vytváření pozitivních postojů BE. Průměrná hodnota pozitivních postojů MSP na úrovni 75 % znamená, že je potřeba tuto problematiku řešit na celopodnikové úrovni. Malé a střední podniky mají samozřejmě specifické vlastnosti, které mohly ovlivnit intenzitu pozitivních postojů k definovaným prohlášením BE. Intenzita pozitivních postojů k definovaným výrokům se pohybuje od průměrné hodnoty 64 %, které bylo dosaženo v ČR, po průměrnou hodnotu 77 % v Polsku. Průměrná hodnota pozitivních postojů v Maďarsku se blíží maximální hodnotě (75 %). Slovenské MSP vykázaly průměrnou úroveň pozitivních postojů k definovaným prohlášením BE 71 %. V souvislosti s ovlivňováním podnikového řízení malých a středních podniků bude třeba věnovat větší pozornost oblasti etiky podnikání