C 2024

Redefining Excellence: AI-Enhanced Digital Competencies in Tertiary Education

SVOBODA, Petr and Ladislava KNIHOVÁ

Basic information

Original name

Redefining Excellence: AI-Enhanced Digital Competencies in Tertiary Education

Name in Czech

Redefinování pojmu excelence: Digitální kompetence s využitím umělé inteligence v terciárním vzdělávání

Authors

SVOBODA, Petr (203 Czech Republic) and Ladislava KNIHOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Wroclaw, The Importance of Universities for Society and Economy. The Experience of Researchers from the Visegrád Group, p. 125-146, 22 pp. 2024

Publisher

Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business

Other information

Language

English

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/04274644:_____/24:#0001183

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-83-67899-91-8

Keywords (in Czech)

Digitální kompetence podporované umělou inteligencí, inovace kurikula, newskilling, tvorba výukových materiálů, vzdělávací technologie

Keywords in English

AI-enhanced digital competency; educational technology; instructional design; newskilling; curriculum innovation

Tags

Reviewed
Changed: 24/2/2025 08:13, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

This chapter examines how artificial intelligence (AI) and the need for new competencies are transforming university education, focusing on instructional design, newskilling, and curriculum innovation. AI facilitates personalized learning experiences, promotes critical thinking, and enhances engagement with educational content. However, this shift necessitates that educators adapt by embracing newskilling and incorporating ethical considerations into their teaching practices. The findings suggest that AI has the capacity to revolutionize higher education by equipping learners with future-ready skills while maintaining a strong emphasis on preserving humanistic values such as empathy and meaningful interpersonal connections in education.

In Czech

Tato kapitola zkoumá, jak umělá inteligence (AI) a potřeba nových kompetencí mění vysokoškolské vzdělávání, přičemž se zaměřuje na návrh výukových materiálů, nové dovednosti a inovace studijních programů. Umělá inteligence usnadňuje personalizovanou výuku, podporuje kritické myšlení a zvyšuje zapojení studentů do vzdělávacího obsahu. Tento posun však vyžaduje, aby se pedagogové přizpůsobili přijetím newskillingu a začleněním etických aspektů do svých výukových postupů. Zjištění naznačují, že umělá inteligence může způsobit revoluci ve vysokoškolském vzdělávání tím, že vybaví studenty dovednostmi připravenými na budoucnost a zároveň zachová silný důraz na zachování humanistických hodnot, jako je empatie a smysluplné mezilidské vztahy ve vzdělávání.