C
2024
Redefining Excellence: AI-Enhanced Digital Competencies in Tertiary Education
SVOBODA, Petr and Ladislava KNIHOVÁ
Basic information
Original name
Redefining Excellence: AI-Enhanced Digital Competencies in Tertiary Education
Name in Czech
Redefinování pojmu excelence: Digitální kompetence s využitím umělé inteligence v terciárním vzdělávání
Authors
SVOBODA, Petr (203 Czech Republic) and
Ladislava KNIHOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Wroclaw, The Importance of Universities for Society and Economy. The Experience of Researchers from the Visegrád Group, p. 125-146, 22 pp. 2024
Publisher
Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business
Other information
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/04274644:_____/24:#0001183
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Digitální kompetence podporované umělou inteligencí, inovace kurikula, newskilling, tvorba výukových materiálů, vzdělávací technologie
Keywords in English
AI-enhanced digital competency; educational technology; instructional design; newskilling; curriculum innovation
V originále
This chapter examines how artificial intelligence (AI) and the need for new competencies are transforming university education, focusing on instructional design, newskilling, and curriculum innovation. AI facilitates personalized learning experiences, promotes critical thinking, and enhances engagement with educational content. However, this shift necessitates that educators adapt by embracing newskilling and incorporating ethical considerations into their teaching practices. The findings suggest that AI has the capacity to revolutionize higher education by equipping learners with future-ready skills while maintaining a strong emphasis on preserving humanistic values such as empathy and meaningful interpersonal connections in education.
In Czech
Tato kapitola zkoumá, jak umělá inteligence (AI) a potřeba nových kompetencí mění vysokoškolské vzdělávání, přičemž se zaměřuje na návrh výukových materiálů, nové dovednosti a inovace studijních programů. Umělá inteligence usnadňuje personalizovanou výuku, podporuje kritické myšlení a zvyšuje zapojení studentů do vzdělávacího obsahu. Tento posun však vyžaduje, aby se pedagogové přizpůsobili přijetím newskillingu a začleněním etických aspektů do svých výukových postupů. Zjištění naznačují, že umělá inteligence může způsobit revoluci ve vysokoškolském vzdělávání tím, že vybaví studenty dovednostmi připravenými na budoucnost a zároveň zachová silný důraz na zachování humanistických hodnot, jako je empatie a smysluplné mezilidské vztahy ve vzdělávání.
Displayed: 18/7/2025 21:34