J 2024

Northilization in Central Europe: Examining Czech Vikings

MAIELLO, Giuseppe and Jitka CIRKLOVÁ

Basic information

Original name

Northilization in Central Europe: Examining Czech Vikings

Name in Czech

Northilizace ve střední Evropě: Zkoumání českých Vikingů

Name (in English)

Northilization in Central Europe: Examining Czech Vikings

Authors

MAIELLO, Giuseppe and Jitka CIRKLOVÁ

Edition

SocArXivPapers, University of Maryland. University of Maryland. 2024

Other information

Type of outcome

Article in a journal

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Northilizace, kulturní identita, komodifikace, Čeští Vikingové, kulturní turismus, branding, módní průmysl, média, sociální sítě, kulturní apropriace

Keywords in English

Northilization, cultural identity, commodification, Czech Vikings, cultural tourism, branding, fashion industry, media, social media, cultural appropriation

Tags

International impact, Reviewed

Links

EHP-BFNU-OVNKM-4-146-2024, plan (intention).
Changed: 10/2/2025 07:51, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

This study introduces the term Northilization to refer to the utilization and commodification of Northern cultural and regional identity, impacting various sectors such as fashion, media, branding, and cultural tourism. The study examines the Czech Vikings, a unique community that embodies Northilization in Central Europe, focusing on their practices and broader implications for cultural preservation and commodification. Through theoretical frameworks and a case study based primarily on social media research, this study explored how Northern cultural elements are recontextualized in contemporary settings, emphasizing the balance between cultural appreciation and appropriation.

In Czech

Tato studie zavádí pojem Northilizace k označení využití a komodifikace severské kulturní a regionální identity, která ovlivňuje různé sektory, jako jsou móda, média, branding a kulturní turismus. Studie zkoumá komunitu Čeští Vikingové, jedinečnou skupinu, která představuje Northilizaci ve střední Evropě, a zaměřuje se na jejich praktiky a širší důsledky pro uchování kultury a její komercializaci. Prostřednictvím teoretických rámců a případové studie, založené primárně na výzkumu sociálních médií, studie zkoumala, jak jsou severské kulturní prvky rekontextualizovány v současném prostředí, přičemž klade důraz na rovnováhu mezi kulturním oceněním a apropriací.