2025
Plagiátorství studentů na českých vysokých školách
MATES, PavelBasic information
Original name
Plagiátorství studentů na českých vysokých školách
Name in Czech
Plagiátorství studentů na českých vysokých školách
Name (in English)
Plagiarism among students at Czech universities
Authors
Edition
Justičná revue, Slovenská republika, Wolters Kluwer, 2025, 1335-6461
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50501 Law
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
plagiátorství, internet, umělá inteligence, etika, kvalifikační práce, vnitřní předpisy vysokých škol.
Keywords in English
plagiarism, Internet, artificial intelligence, ethics, qualification work, internal regulations of universities.
Tags
Changed: 21/3/2025 08:09, Mgr. Tereza Denišová, DiS.
V originále
Článek chce být příspěvkem k hledání odpovědi na stále aktuální problematiku plagiátorství při zpracování kvalifikačních prací vysokoškoláků a v širším kontextu habilitačních prací akademických pracovníků. Rozebírá právní úpravu a posuzování důsledků plagiátorství, jak je upraveno v zákoně o vysokých školách. Dále sleduje jak je plagiátorství upraveno v zákoně o vysokých školách. Zvláštní pozornost věnuje tomu, jak se stále rostoucí využívání AI může promítnout do formulace kvalifikačních prací studentů, a snaží se najít odpověď na otázku, kdy je to ještě přípustné a v jaké kvalitě a kvantitě je plagiát.
In English
The article wants to be a contribution to the search for an answer to the ever-current issue of plagiarism in the processing of qualification theses of university students and, in a broader context, habilitation theses of academic staff. It also analyses against the background of the jurisprudence of administrative courts, the legal regulation and assessment of the consequences of plagiarism, as it is regulated in the Act on Universities. He then pays special attention to how the ever-increasing use of AI can be reflected in the formulation of students’ qualification papers and tries to find an answer to the question of when it is still permissible and in what quality and quantity is plagiarism.