J 2025

Plagiátorství studentů na českých vysokých školách

MATES, Pavel

Basic information

Original name

Plagiátorství studentů na českých vysokých školách

Name in Czech

Plagiátorství studentů na českých vysokých školách

Name (in English)

Plagiarism among students at Czech universities

Authors

Edition

Justičná revue, Slovenská republika, Wolters Kluwer, 2025, 1335-6461

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50501 Law

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

plagiátorství, internet, umělá inteligence, etika, kvalifikační práce, vnitřní předpisy vysokých škol.

Keywords in English

plagiarism, Internet, artificial intelligence, ethics, qualification work, internal regulations of universities.
Changed: 21/3/2025 08:09, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

V originále

Článek chce být příspěvkem k hledání odpovědi na stále aktuální problematiku plagiátorství při zpracování kvalifikačních prací vysokoškoláků a v širším kontextu habilitačních prací akademických pracovníků. Rozebírá právní úpravu a posuzování důsledků plagiátorství, jak je upraveno v zákoně o vysokých školách. Dále sleduje jak je plagiátorství upraveno v zákoně o vysokých školách. Zvláštní pozornost věnuje tomu, jak se stále rostoucí využívání AI může promítnout do formulace kvalifikačních prací studentů, a snaží se najít odpověď na otázku, kdy je to ještě přípustné a v jaké kvalitě a kvantitě je plagiát.

In English

The article wants to be a contribution to the search for an answer to the ever-current issue of plagiarism in the processing of qualification theses of university students and, in a broader context, habilitation theses of academic staff. It also analyses against the background of the jurisprudence of administrative courts, the legal regulation and assessment of the consequences of plagiarism, as it is regulated in the Act on Universities. He then pays special attention to how the ever-increasing use of AI can be reflected in the formulation of students’ qualification papers and tries to find an answer to the question of when it is still permissible and in what quality and quantity is plagiarism.