k 2025

Odpovědnost managementu v oblasti vzdělávání zaměstnanců

EISEL, Juraj

Základní údaje

Originální název

Odpovědnost managementu v oblasti vzdělávání zaměstnanců

Název česky

Odpovědnost managementu v oblasti vzdělávání zaměstnanců

Název anglicky

Management responsibility in the area of employee training

Autoři

Vydání

4. ročník Mezinárodní konference Etika v 21. století. 2025

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

Etika, etika podnikání, etické výzvy, umělá inteligence

Klíčová slova anglicky

Ethics, business ethics, ethical challenges, artificial intelligence

Štítky

Změněno: 19. 5. 2025 08:38, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

V originále

Společenská odpovědnost firem představuje jedno z mnoha diskutovaných témat společnosti. Ekonomická realita nabádá společnosti k vytváření co nejvyššího zisku, na druhé straně se zde objevují prvky, které umožňují firmám společensky odpovědné chování zohlednit v nákladových položkách a tím minimalizovat daňový základ. Nejčastěji firmy zahrnují do svých činností prvky CSR, které se orientují na zaměstnance, protože jsou to právě oni, kteří tvoří produktivní složku organice, jejíž činnost přináší prodej produktu a tím často jediný zdroj peněz společnosti. Proto se příspěvek zaměřil na empiricky nabyté zkušenosti autora spolu s realizovaným pilotním výzkumem (dotazníkové šetření, polostrukturované rozhovory a focus groups) celkem u 51 firem. Cílem výzkumu bylo zjistit, jakou odpovědnost nese management firem za oblast vzdělávání a rozvoje svých zaměstnanců a dále bylo cílem ověřit závislost procesu vzdělávání na finanční situaci každé firmy a zda management přemýšlí o účelovosti investování finančních prostředků do oblasti vzdělávání. I v tomto ohledu sehrává hlavní roli konkurenční boj.

Anglicky

Corporate social responsibility is one of the many discussed topics in society. Economic reality encourages companies to generate the highest possible profit, on the other hand, there are elements that allow companies to reflect socially responsible behavior in cost items and thus minimize the tax base. Most often, companies include CSR elements in their activities that are focused on employees, because they are the productive part of the organization, whose activities bring product sales and are often the only source of money for the company. Therefore, the contribution focused on the author's empirically acquired experience together with the pilot research carried out (questionnaire survey, semi-structured interviews and focus groups) in a total of 51 companies. The aim of the research was to determine what responsibility the company management bears for the education and development of its employees and the aim was also to verify the dependence of the education process on the financial situation of each company and whether the management thinks about the expediency of investing financial resources in the area of education. In this regard, too, competition plays a major role.