J 2025

Sustainable Education Through Information and Communication Technology: A Case Study on Enhancing Digital Competence and Academic Performance of Social Science Higher Education Students

MILKOVA, Eva; Mirela MOLDOVEANU a Tomas KRCIL

Základní údaje

Originální název

Sustainable Education Through Information and Communication Technology: A Case Study on Enhancing Digital Competence and Academic Performance of Social Science Higher Education Students

Název česky

Udržitelné vzdělávání prostřednictvím informačních a komunikačních technologií: Případová studie zvyšování digitálních kompetencí a studijních výsledků studentů společenskovědních oborů vysokých škol

Autoři

MILKOVA, Eva; Mirela MOLDOVEANU a Tomas KRCIL

Vydání

MDPI Sustainability, Basel, MDPI, 2025, 2071-1050

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 3.900 v roce 2022

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

ICT in education; blended education; social sciences; digital skills; digital competences; sustainable education

Klíčová slova anglicky

ICT in education; blended education; social sciences; digital skills; digital competences; sustainable education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 5. 2025 08:01, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

V originále

Background: Developing young people’s technical and Information and Communication Technology skills is an SDG 4 target (4.4.), while the use of online educational material is a promoted tool to implement SDGs-related measures. Methodology: This is a case study exploring the complex role of ICT in teaching social sciences at a higher education institution using quantitative and qualitative research methods. Employing Urie Bronfenbrenner’s ecological systems theory, the research investigates how digital tools impact students’ academic performance across three courses with varying levels of ICT integration. The study evaluates students’ digital skills, compares the effectiveness of ICT-based and traditional teaching methods, and analyses how these methods influence the students’ comprehension and performance of the subject matter. Results: The findings revealed that while certain ICT skills and competencies enhance students’ academic performance, students value ICT tools differently depending on the course’s subject matter and their own digital competencies. The research also highlights the importance of teachers’ ability to blend ICT and non-ICT activities effectively to enhance students’ understanding. Conclusions: The study contributes to the ongoing discourse on ICT in education, emphasising the need for a more nuanced, multi-layered approach to understanding the intersection between technology and education, particularly in non-technical fields like social sciences.

Česky

Souvislosti: Rozvoj technických a informačních a komunikačních dovedností mladých lidí je cílem 4. cíle udržitelného rozvoje (4.4.), zatímco používání online vzdělávacích materiálů je podporovaným nástrojem pro realizaci opatření souvisejících s cíli udržitelného rozvoje. Metodika: V rámci tohoto projektu je v rámci SDG4 využíváno tzv: Jedná se o případovou studii zkoumající komplexní roli ICT ve výuce společenských věd na vysokoškolské instituci s využitím kvantitativních a kvalitativních výzkumných metod. S využitím teorie ekologických systémů Urieho Bronfenbrennera výzkum zkoumá, jak digitální nástroje ovlivňují studijní výsledky studentů ve třech kurzech s různou úrovní integrace ICT. Studie hodnotí digitální dovednosti studentů, porovnává účinnost výukových metod založených na ICT a tradičních metod a analyzuje, jak tyto metody ovlivňují porozumění a výkon studentů v dané látce. Výsledky: Zjištění odhalila, že zatímco určité dovednosti a kompetence v oblasti ICT zvyšují studijní výsledky studentů, studenti hodnotí nástroje ICT odlišně v závislosti na předmětu a svých vlastních digitálních kompetencích. Výzkum také zdůrazňuje význam schopnosti učitelů efektivně kombinovat ICT a ne-ICT aktivity, aby se zlepšilo porozumění studentů. Závěry: Studie přispívá k probíhajícímu diskurzu o ICT ve vzdělávání a zdůrazňuje potřebu diferencovanějšího, vícevrstvého přístupu k pochopení prolínání technologií a vzdělávání, zejména v netechnických oborech, jako jsou společenské vědy.