2025
Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence
CIRKLOVÁ, Jitka and Václav LIŠKABasic information
Original name
Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence
Name in Czech
Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence
Name (in English)
Thesis Writing in the Age of Artificial Intelligence: Student Experiences, Expectations, and Ethical Challenges
Authors
CIRKLOVÁ, Jitka and Václav LIŠKA
Edition
2025
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Holding (organization of) an exhibition (with or w/o a crit. cat.)
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
umělá inteligence; závěrečné práce; akademické psaní; studenti; etika; plagiátorství; digitalizace; vysoké školy; vědecká integrita; výzkum ve vzdělávání
Keywords in English
artificial intelligence; thesis writing; academic writing; students; ethics; plagiarism; digitalization; higher education; academic integrity; educational research
Tags
Tags
International impact
Changed: 25/7/2025 13:58, Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D.
V originále
Výstava představuje výsledky výzkumného šetření zaměřeného na využívání nástrojů umělé inteligence (AI) při psaní závěrečných vysokoškolských prací. Vizuální panely shrnují způsoby, jak studenti v českých a anglických studijních programech využívají AI, jaké mají s touto technologií zkušenosti, očekávání i obavy. Výstava zároveň akcentuje etické otázky spojené s využíváním AI v akademickém prostředí, včetně obav z plagiátorství, spolehlivosti informací, ochrany soukromí a dopadu na kreativitu studentů. Výstavní projekt vznikl v rámci výzkumného projektu IGA OP 7427 (2024–2025) a slouží jako nástroj popularizace vědy, reflexe současných vzdělávacích trendů a podpory digitální gramotnosti.
In English
The exhibition presents research findings on the use of artificial intelligence tools in academic thesis writing. It explores student practices, expectations, and ethical concerns associated with AI in higher education. The exhibition combines quantitative and qualitative data with visual and artistic interpretations.