E 2025

Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence

CIRKLOVÁ, Jitka and Václav LIŠKA

Basic information

Original name

Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence

Name in Czech

Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence

Name (in English)

Thesis Writing in the Age of Artificial Intelligence: Student Experiences, Expectations, and Ethical Challenges

Authors

CIRKLOVÁ, Jitka and Václav LIŠKA

Edition

2025

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Holding (organization of) an exhibition (with or w/o a crit. cat.)

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

umělá inteligence; závěrečné práce; akademické psaní; studenti; etika; plagiátorství; digitalizace; vysoké školy; vědecká integrita; výzkum ve vzdělávání

Keywords in English

artificial intelligence; thesis writing; academic writing; students; ethics; plagiarism; digitalization; higher education; academic integrity; educational research

Tags

International impact
Changed: 25/7/2025 13:58, Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

Výstava představuje výsledky výzkumného šetření zaměřeného na využívání nástrojů umělé inteligence (AI) při psaní závěrečných vysokoškolských prací. Vizuální panely shrnují způsoby, jak studenti v českých a anglických studijních programech využívají AI, jaké mají s touto technologií zkušenosti, očekávání i obavy. Výstava zároveň akcentuje etické otázky spojené s využíváním AI v akademickém prostředí, včetně obav z plagiátorství, spolehlivosti informací, ochrany soukromí a dopadu na kreativitu studentů. Výstavní projekt vznikl v rámci výzkumného projektu IGA OP 7427 (2024–2025) a slouží jako nástroj popularizace vědy, reflexe současných vzdělávacích trendů a podpory digitální gramotnosti.

In English

The exhibition presents research findings on the use of artificial intelligence tools in academic thesis writing. It explores student practices, expectations, and ethical concerns associated with AI in higher education. The exhibition combines quantitative and qualitative data with visual and artistic interpretations.