J 2025

Questions of reliability and validity of social media data and of research and decision-making based on social media data

MOLDOVEANU, Mirela

Základní údaje

Originální název

Questions of reliability and validity of social media data and of research and decision-making based on social media data

Název česky

Questions of reliability and validity of social media data and of research and decision-making based on social media data

Autoři

MOLDOVEANU, Mirela

Vydání

Sociologia Italiana AIS Journal of Sociology, Italy, Associazione Italiana di Sociologia, 2025, 2281-2652

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50803 Information science

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

epistemická odpovědnost, šíření kultury, algoritmy sociálních médií, kritické myšlení, demokracie

Klíčová slova anglicky

epistemic responsibility, cultural dissemination, social media algorithms, critical thinking, democracy

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 9. 2025 07:14, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

V originále

This research is an overview of the frameworks and research explaining the role of the Internet of Things (IoT) can play in the dissemination of cultural content. Several theories are explored to understand how cultural content is transmitted online and in physical format between cultures which have no historical contact prior to the advent of IoT and AI. Moreover, this review investigates how the online content can help or hinder the development of critical thinking of the new generations of digital users and presents an overview of the relationship between the size of societies, technology, critical thinking and democracy. The reviewed literature emphasises the important role of strong institutional and historical support of cultural content in its further dissemination on social media platforms with a higher level of accuracy, as well as the role of human cognition and its slow development in critically evaluating online content and the quality of organic and inorganic activity and decisions made on such evaluations.

Česky

Tento výzkum je přehledem rámců a výzkumů vysvětlujících roli, kterou může hrát internet věcí (IoT) při šíření kulturního obsahu. Je prozkoumáno několik teorií, které se snaží pochopit, jak je kulturní obsah přenášen online a v fyzické podobě mezi kulturami, které před příchodem IoT a AI neměly žádný historický kontakt. Tato studie navíc zkoumá, jak může online obsah pomoci nebo bránit rozvoji kritického myšlení nových generací digitálních uživatelů, a představuje přehled vztahu mezi velikostí společností, technologií, kritickým myšlením a demokracií. Recenzovaná literatura zdůrazňuje důležitou roli silné institucionální a historické podpory kulturního obsahu při jeho dalším šíření na platformách sociálních médií s vyšší mírou přesnosti, jakož i roli lidského poznání a jeho pomalého vývoje při kritickém hodnocení online obsahu a kvality organických a anorganických aktivit a rozhodnutí učiněných na základě těchto hodnocení.