2025
Explanatory Power of the Tullock Contest as an Integral Part of Game Theory in Political Advertising Spendings
MACH, Petr a Klára ČERMÁKOVÁZákladní údaje
Originální název
Explanatory Power of the Tullock Contest as an Integral Part of Game Theory in Political Advertising Spendings
Název česky
Význam Tullockovy soutěže jakožto integrální součásti teorie her v politické reklamě
Autoři
MACH, Petr a Klára ČERMÁKOVÁ
Vydání
Yugoslav Journal Of Operations Research, Srbsko, Faculty of Organizational Sciences, Belgrade, 2025, 0354-0243
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50201 Economic Theory
Stát vydavatele
Srbsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
Tullockova soutěž, Vězňovo dilemma, reakční funkce, Nashova rovnováha, poitická reklama
Klíčová slova anglicky
Tullock contest, Prisoner’s dilemma, best response functions, Nash equilibrium, political advertising
Štítky
Změněno: 20. 10. 2025 08:40, Mgr. Tereza Denišová, DiS.
V originále
This article deals with a concept known as the Tullock contest, frequently applied to game theory decision-making in lotteries, lobbying, advertising, the military, politics, biology and other areas. While the theory of the prisoner's dilemma explains that the rational choice of players is to defect with a resulting payoff that is lower than what would flow from cooperation, the Tullock contest is a model that explains what the value of the chosen strategy will be and what the resulting payoff will be. The Tullock contest is developed here in the context of the prisoner's dilemma and game theory. Best response functions of the Tullock contest are derived both algebraically and graphically, and the Nash equilibrium is shown. This paper confirms that some of prisoner’s dilemma games may be characterized as Tullock contests. We propose an explanation for high advertising expenditure in political campaigning games and we offer a numerical example of the equilibrium expenditure resulting in some positive payoff for each player. We prove that, on the other hand, international environmental agreements cannot be characterized as Tullock contests, thus prisonner’s dilemma game in these cases end up in a defect-defect Nash equilibrium with a payoff of zero for each player.
Česky
Článek se zabývá konceptem známým jako Tullockova soutěž, který lze využít v rámci teorie her k nalezení rovnováhy v oblastech jako jsou loterie, lobbování, reklama, vojenství, politice, biologii a dalších oblastech. Zatímco teorie vězňova dilematu vysvětluje, že racionální volbou hráčů je nespolupracovat s výslednou výplatou nižší, než by plynulo ze spolupráce, Tullockova soutěž je model, který vysvětluje, jaká bude rovnovážná investice při zvolených strategiích a jaká bude výsledná odměna. Tullockova soutěž je zde rozvinuta v kontextu vězňova dilematu a teorie her. Reakční funkce (best-response functions) Tullockovy soutěže jsou odvozeny algebraicky i graficky a je ukázána Nashova rovnováha. Článek ukazuje, že některé hry typu vězňovo dilema lze charakterizovat jako Tullockovu soutěž. Teorii ilustrujeme na příkladu vysokých výdajů na reklamu v politických kampaních. Ukazujeme, že na druhou stranu mezinárodní environmentální dohody nelze charakterizovat jako Tullockovu soutěž, takže hra s vězňovo dilema v těchto případech končí Nashovou rovnováhou nespolupráce s nulovou výhrou pro každého hráče.