V 2025

Výzkumná zpráva: Využití umělé inteligence studenty při přípravě závěrečných prací Výstup projektu: Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence, IGA OP 7427, 2024-2025

CIRKLOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Výzkumná zpráva: Využití umělé inteligence studenty při přípravě závěrečných prací Výstup projektu: Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence, IGA OP 7427, 2024-2025

Name in Czech

Výzkumná zpráva: Využití umělé inteligence studenty při přípravě závěrečných prací Výstup projektu: Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence, IGA OP 7427, 2024-2025

Name (in English)

Research Report: Use of Artificial Intelligence in Thesis Writing

Authors

CIRKLOVÁ, Jitka

Edition

1. vyd. Praha, 35 pp. 2025

Publisher

VŠFS

Other information

Type of outcome

Research report

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

umělá inteligence, závěrečná práce, akademické psaní, etika, plagiátorství, vzdělávání, studenti, ChatGPT, digitální gramotnost

Keywords in English

rtificial intelligence, thesis writing, academic integrity, ethics, plagiarism, education, students
Changed: 20/10/2025 07:59, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

In the original language

Výzkumná zpráva představuje výsledky projektu „Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence“. Studie analyzuje způsoby, jak studenti využívají nástroje AI při psaní závěrečných prací, a zkoumá jejich přínosy i rizika. Data získaná prostřednictvím online dotazníků ukazují, že studenti využívají AI především k kontrole textu, sumarizaci odborných zdrojů a organizaci práce, avšak vyjadřují obavy z plagiátorství, nespolehlivosti informací a dopadu na kreativitu. Zpráva navrhuje jasná pravidla a etické rámce pro využívání AI v akademickém prostředí.

In Czech

Výzkumná zpráva představuje výsledky projektu „Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence“. Studie analyzuje způsoby, jak studenti využívají nástroje AI při psaní závěrečných prací, a zkoumá jejich přínosy i rizika. Data získaná prostřednictvím online dotazníků ukazují, že studenti využívají AI především k kontrole textu, sumarizaci odborných zdrojů a organizaci práce, avšak vyjadřují obavy z plagiátorství, nespolehlivosti informací a dopadu na kreativitu. Zpráva navrhuje jasná pravidla a etické rámce pro využívání AI v akademickém prostředí.

In English

The research report presents the findings of the project “Creating Academic Texts and Theses in the Era of Artificial Intelligence.” The study explores how students use AI tools in thesis writing, identifying both benefits and risks. Based on online survey data, students mainly use AI for grammar checking, text summarization, and task organization, while expressing concerns about plagiarism, data reliability, and creativity loss. The report recommends clear ethical guidelines for responsible AI use in academia.