Originální název
Výzkumná zpráva: Využití umělé inteligence studenty při přípravě závěrečných prací Výstup projektu: Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence, IGA OP 7427, 2024-2025
Název česky
Výzkumná zpráva: Využití umělé inteligence studenty při přípravě závěrečných prací Výstup projektu: Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence, IGA OP 7427, 2024-2025
Klíčová slova česky
umělá inteligence, závěrečná práce, akademické psaní, etika, plagiátorství, vzdělávání, studenti, ChatGPT, digitální gramotnost
Klíčová slova anglicky
rtificial intelligence, thesis writing, academic integrity, ethics, plagiarism, education, students
V originále
Výzkumná zpráva představuje výsledky projektu „Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence“. Studie analyzuje způsoby, jak studenti využívají nástroje AI při psaní závěrečných prací, a zkoumá jejich přínosy i rizika. Data získaná prostřednictvím online dotazníků ukazují, že studenti využívají AI především k kontrole textu, sumarizaci odborných zdrojů a organizaci práce, avšak vyjadřují obavy z plagiátorství, nespolehlivosti informací a dopadu na kreativitu. Zpráva navrhuje jasná pravidla a etické rámce pro využívání AI v akademickém prostředí.
Česky
Výzkumná zpráva představuje výsledky projektu „Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence“. Studie analyzuje způsoby, jak studenti využívají nástroje AI při psaní závěrečných prací, a zkoumá jejich přínosy i rizika. Data získaná prostřednictvím online dotazníků ukazují, že studenti využívají AI především k kontrole textu, sumarizaci odborných zdrojů a organizaci práce, avšak vyjadřují obavy z plagiátorství, nespolehlivosti informací a dopadu na kreativitu. Zpráva navrhuje jasná pravidla a etické rámce pro využívání AI v akademickém prostředí.
Anglicky
The research report presents the findings of the project “Creating Academic Texts and Theses in the Era of Artificial Intelligence.” The study explores how students use AI tools in thesis writing, identifying both benefits and risks. Based on online survey data, students mainly use AI for grammar checking, text summarization, and task organization, while expressing concerns about plagiarism, data reliability, and creativity loss. The report recommends clear ethical guidelines for responsible AI use in academia.