B 2025

Účetnictví veřejného sektoru

BŘEZINOVÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

Účetnictví veřejného sektoru

Název česky

Účetnictví veřejného sektoru

Název anglicky

Public sector accounting

Autoři

BŘEZINOVÁ, Hana

Vydání

3. vydání. Plzeň, 262 s. 2025

Nakladatel

Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50206 Finance

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

ISBN

978-80-7380-996-6

Klíčová slova česky

účetnictví, účetní závěrka, konsolidace státu, veřejný sektor

Klíčová slova anglicky

accounting, financial statements, state consolidation, public sector

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 12. 2025 08:14, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

V originále

Účetnictví veřejného sektoru má zásadní význam pro zobrazení přerozdělených finančních prostředků ze státního rozpočtu. Od roku 2010 je v České republice založeno na akruální bázi. Předložená kniha přináší poznatky o rozpočtových pravidlech, která regulují využívání veřejných zdrojů vybranými účetními jednotkami. Na ně vážou účetní pravidla stanovená zákonem, prováděcími vyhláškami a českými účetními standardy. Rada pro mezinárodní účetní standardy pro veřejný sektor (IPSASB) vytvořila sice mezinárodní pravidla, avšak nejsou povinná. Harmonizace v rámci EU je vzhledem k různým uspořádáním vedení jednotlivých členských států velmi složitá. Účetní jednotky ve veřejném sektoru sestavují rozvahu, výkaz zisků a ztráty, a pokud překročí stanovené hraniční limity, pak také cash flow a přehled o změnách vlastního kapitálu. Účetnictví se v mnohém liší od podnikatelů, protože ve veřejném sektoru se nevytváří nadhodnota. Získané zdroje se vykazují v peněžních fondech. To znamená, že fondy mají účelově vázány peníze na bankovních účtech. Při nakládání s příslušným fondem se upravuje také stav peněz na účtu. Výsledek hospodaření, pokud to má být zisk, se vytváří ve vedlejší, ekonomické činnosti. Hlavní činnost je zaměřena na služby, neboť se jedná o organizační složky státu (např. ministerstva), územní samosprávné celky (např. města a obce) nebo příspěvkové organizace (nemocnice, školy, věznice). Kniha obsahuje způsoby oceňování majetku včetně využívání reálné hodnoty při prodeji majetku. Při trvalém snížení hodnoty majetku se realizují odpisy. Dočasné snížení hodnoty aktiv se projevuje opravnými položkami. Právní předpisy regulují účetní metody, podrobné a povinné postupy účtování jsou v českých účetních standardech. Metodika účetnictví je přísně regulována státem. Je to z toho důvodu, že v České republice je vytvořen Centrální systém účetnictví státu. Do něj čtvrtletně posílají vybrané účetní jednotky účetní závěrky a další požadované účetní informace. Za Českou republiku se sestavují konsolidované účetní výkazy. Jedná se o souhrnný výkaz majetku a závazků státu, souhrnný výkaz nákladů a výnosů státu a výkaz peněžních toků. Zároveň se vytváří k uvedeným účetním výkazům příloha. Samostatné účetní závěrky se schvalují a zveřejňují. Vybrané účetní jednotky nemají povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem. Tyto subjekty však podléhají přezkumu hospodaření. To provádí buď nadřízený orgán, nebo statutární auditor či auditorská společnost.

Anglicky

Public sector accounting is of fundamental importance for the presentation of redistributed funds from the state budget. Since 2010, it has been based on an accrual basis in the Czech Republic. The presented book provides insights into the budgetary rules that regulate the use of public resources by selected accounting entities. They are based on accounting rules set out in law, implementing regulations and Czech accounting standards. The International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB) has created international rules, but they are not mandatory. Harmonization within the EU is very complex due to the different management structures of individual member states. Accounting units in the public sector prepare a balance sheet, a profit and loss statement, and if they exceed the specified limits, then also a cash flow and an overview of changes in equity. Accounting differs in many ways from entrepreneurs, because surplus value is not created in the public sector. Acquired resources are reported in cash funds. This means that the funds have money tied up in bank accounts for a specific purpose. When dealing with the relevant fund, the balance of money in the account is also adjusted. The economic result, if it is to be a profit, is created in a secondary, economic activity. The main activity is focused on services, as these are organizational units of the state (e.g. ministries), territorial self-governing units (e.g. cities and municipalities) or contributory organizations (hospitals, schools, prisons). The book contains methods of valuing assets, including the use of fair value when selling assets. In the event of a permanent decrease in the value of assets, depreciation is carried out. Temporary decreases in the value of assets are reflected in adjustments. Legal regulations regulate accounting methods, detailed and mandatory accounting procedures are in Czech accounting standards. Accounting methodology is strictly regulated by the state. This is because the Central State Accounting System has been created in the Czech Republic. Selected accounting units send financial statements and other required accounting information to it on a quarterly basis. Consolidated financial statements are prepared for the Czech Republic. These are a summary statement of state assets and liabilities, a summary statement of state costs and revenues, and a statement of cash flows. At the same time, an appendix is created to the aforementioned financial statements (Note in the financial statements). Separate financial statements are approved and published. Selected accounting entities are not required to have their financial statements audited. However, these entities are subject to a financial review. This is carried out either by a superior body or by a statutory auditor or audit firm.