2013
Zajišťování základního školství obcemi a městy: vybrané postřehy
KHENDRICHE TRHLÍNOVÁ, Zuzana a Marek STARÝZákladní údaje
Originální název
Zajišťování základního školství obcemi a městy: vybrané postřehy
Název anglicky
PROVISION OF PRIMARY EDUCATION BY MUNICIPALITIES AND TOWNS: SELECTED REFLECTIONS
Autoři
KHENDRICHE TRHLÍNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, domácí) a Marek STARÝ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, Valtice, Brno, od s. 459-465, 7 s. 2013
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50600 5.6 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/04274644:_____/13:#0000016
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
ISBN
978-80-210-6257-3
Klíčová slova česky
obce, základní školy, obecní rozpočet, školský zákon
Klíčová slova anglicky
municipalities; Elementary schools; Municipal budget; The Education Act
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2017 12:45, Ing. Dominika Moravcová
V originále
P ř ísp ě vek se zam ěř uje na p ř edstavení vybraných aktuálních reformních tendencí a zám ě r ů Č eské republiky v oblasti základního školství a p ř edpokládaným dopad ů m t ě chto zm ě n do možností a potenciálu obcí a m ě st podporovat rozvoj základního školství na svém území. Specifická pozornost je v ě nována sou č asným legislativním krok ů m v oblasti základního školství, zejména školskému zákonu a reform ě financování regionálního školství. P ř edstaveny jsou i vybrané otázky zm ě n rozpo č tového ur č ení daní v souvislosti s financováním výdaj ů spojených se zabezpe č ováním základního školství. Záv ě ry prezentované v textu jsou výsl edkem analýzy stávajících koncep č ních dokument ů a právních p ř edpis ů i terénních empirických poznatk ů . Navrhované i realizované reformní kroky v oblasti školského zákona i financování základního školství jsou relevantní ve vztahu k sou č asným pot ř ebám ve ř ejného sektoru i vzd ě lávací politiky, ř ada specifických otázek však není dostate č n ě ve stávajících i navrhovaných zm ě nách reflektována, nap ř . role kraj ů , financování nepedagogických pracovník ů a školských služeb, finan č ní dopady vybraných úprav do rozpo č tu obcí apod.
Anglicky
Contribution is orientated to the introduction of selected actual reform tendencies and objectives of Czech Republic in the domain of elementary schools. Contribution presents also supposed impacts of these changes to the possibilities and potential of local governments to promote the basic education on their territory. Specific attention is paid to the actual legislative changes in the domain of basic schools, mainly to the Education Acts and to the reform of regional education funding. Basic issues of the tax redistribution changes and their impacts to the local budget capacity to promote education are also mentioned in the text. Text is based on the analysis of actual legal acts and conceptions as well as empirical experiences. Proposed and actually realised reform tendencies in the education domain are relevant to the actual public sector needs and possibilities, especially in the education domain. Some specific issues and impacts of reform steps are not enough discussed in these days, e.g. the role of the regions in funding of some educational needs, funding of non-pedagogic staff in the elementary schools, financial impacts of supposed changes etc.