J 2013

Poznání sociálního profilu studentů a jeho role v marketingové praxi vysokých škol ve společnosti vědění

ROUBAL, Ondřej

Základní údaje

Originální název

Poznání sociálního profilu studentů a jeho role v marketingové praxi vysokých škol ve společnosti vědění

Název česky

Poznání sociálního profilu studentů a jeho role v marketingové praxi vysokých škol ve společnosti vědění

Název anglicky

KNOWLEDGE OF A SOCIAL PROFILE AND ITS ROLE IN MARKETING PRACTICE OF SCHOOLS IN “KNOWLEDGE SOCIETY”

Autoři

ROUBAL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Communication Today, Trnava, FMK UCM v Trnave, 2013, 1338-130X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/04274644:_____/13:#0000019

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova anglicky

Knowledge society; tertiary education; empirical research; graduate students; strategic leadership; university marketing; promotion

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2017 10:22, Ing. Dominika Moravcová

Anotace

V originále

"Společnost vědění čelí výzvám univerzalizace vzdělání. Přechod od masifikace k univerzalizaci vzdělání přináší nové pohledy na roli a funkci vzdělání a obsahy vědění zprostředkovávané terciálním vzdělávacím systémem. Obstát v náročném konkurenčním prostředí vysokých škol vyžaduje i důsledné strategické řízení škol a precizní koncepce marketingových kampaní. Součástí těchto kampaní by měly být i marketingová sdělení založená na faktech, racionální argumentaci a objektivních informací. Těmto sdělením mohou být užitečným podkladem empirická data sociálního profilu vlastní i konkurenční studentské populace. Sociologické zkoumání sociálního profilu vysokoškoláků může sloužit nejen jako materiál k efektivní a věrohodné propagaci škol, ale i jako racionální východisko zvyšování vzdělávací úrovně škol".

Anglicky

Knowledge society faces the challenges to the universalization of education. A changeover from massification to universalization of education brings new views on the role and functions of education, and of course, on the contents of knowledge mediated by a tertiary education system. The number of university educated students in the Czech Republic is increasing very quickly. The percentage of university graduates on the labour market is growing rapidly. Competitive environment on the Czech labour market is tougher than it used to be. The compe- tition between universities is going up, especially in the private sector of tertiary education. The current number of private universities becomes untenable considering the decreasing number of potential applicants caused by the negative demographic movements of age structure of population. Success in stiff competitive environment of universities means consistent strategic leadership of schools and precise conceptions of marketing campaigns. These campaigns should include marketing statements based on facts, rational arguments and objective infor - mation. The useful basis for these statements could be empirical data of social profiles of our own students and competitive students’ population as well. The sociological research of social profiles of graduated students may serve not only as a material for credible and effective promotion of schools, but also as a rational starting point of the increasing educational level of schools.