J 2013

Žitý prostor, mentální mapy a reklama

ZICH, František

Basic information

Original name

Žitý prostor, mentální mapy a reklama

Name in Czech

Žitý prostor, mentální mapy a reklama

Name (in English)

LIVED SPACE, MENTAL MAPS AND ADVERTISING

Authors

ZICH, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Communication Today, Trnava, FMK UCM v Trnave, 2013, 1338-130X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/04274644:_____/13:#0000023

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Žitý prostor, identita, mentální prostor, mentální mapa, reklama

Keywords in English

Lived space; identity; mental space; mental map; advertising

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/3/2017 11:32, Ing. Dominika Moravcová

Abstract

V originále

Stať se zabývá problematikou žitého prostoru a mentálních map ve vztahu k reklamě. Žitým prostorem se rozumí místa, kde se člověk pohybuje nejčastěji, jako je domov, ulice, dopravní prostředky, pracoviště, škola, sportoviště, kulturní zařízení atd. Mentální mapa je subjektivně reflektovaný prostor uložený ve vědomí člověka. Je to nástroj spontánní orientace v prostoru, předpoklad pro rozhodování o umístění svých činností. Jsou uvedeny metody zkoumání mentálních map. Výsledky výzkumné sondy ukazují na roli reklamy v rámci žitého prostoru a mentálních map. Ve vztahu k reklamě a jejího místa v žitém prostoru je vysloven závěr, že reklama nepatří k identifikačním znakům mentální mapy a to ani v pozitivním, ani v negativním významu. Její přítomnost v žitém prostoru je většinou lidí registrována, je však přijímána jako jeho samozřejmá součást, bez většího významu pro prostorovou identifikaci.

In English

This paper deals with the issue of living space and mental maps in relation to advertising. Lived area means the place where a person moves most, like home, streets, means of transportation, workplaces, schools, sports faci- lities, cultural facilities, etc. The mental map is subjectively mirrored space saved in the consciousness of man. It is a tool of spontaneous orientation in space, the assumption for the decision-making about location of their activities. The methods of exploring mental maps are being mentioned. Research probe results indicate the role of advertising in the lived space and the mental map. In relation to advertising and its place in the lived space a conclusion is being stated that advertising does not belong to the identification characteristics of mental maps, neither in positive - nor in negative sense. Its presence in the lived space is registered by most people; anyway it is accepted as its self-evident integral part, without any significant impact on spatial identification.