J 2013

Žitý prostor, mentální mapy a reklama

ZICH, František

Basic information

Original name

Žitý prostor, mentální mapy a reklama

Name in Czech

Žitý prostor, mentální mapy a reklama

Name (in English)

LIVED SPACE, MENTAL MAPS AND ADVERTISING

Authors

ZICH, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Communication Today, Trnava, FMK UCM v Trnave, 2013, 1338-130X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/04274644:_____/13:#0000023

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Žitý prostor, identita, mentální prostor, mentální mapa, reklama

Keywords in English

Lived space; identity; mental space; mental map; advertising

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/3/2017 11:32, Ing. Dominika Moravcová

Abstract

V originále

Stať se zabývá problematikou žitého prostoru a mentálních map ve vztahu k reklamě. Žitým prostorem se rozumí místa, kde se člověk pohybuje nejčastěji, jako je domov, ulice, dopravní prostředky, pracoviště, škola, sportoviště, kulturní zařízení atd. Mentální mapa je subjektivně reflektovaný prostor uložený ve vědomí člověka. Je to nástroj spontánní orientace v prostoru, předpoklad pro rozhodování o umístění svých činností. Jsou uvedeny metody zkoumání mentálních map. Výsledky výzkumné sondy ukazují na roli reklamy v rámci žitého prostoru a mentálních map. Ve vztahu k reklamě a jejího místa v žitém prostoru je vysloven závěr, že reklama nepatří k identifikačním znakům mentální mapy a to ani v pozitivním, ani v negativním významu. Její přítomnost v žitém prostoru je většinou lidí registrována, je však přijímána jako jeho samozřejmá součást, bez většího významu pro prostorovou identifikaci.