V originále
Financial literacy is an important area of education for secondary school students, because appropriate management of personal finance creates preconditions for successful and quality life. In this article we examined the level of financial literacy of students of commercial academies in Czech Republic and Slovakia. Our results confirmed that the learning process in both countries has some reserves. The average value of correct answers regarding the savings was 16.33% in Slovakia and 21.33% in the Czech Republic, which can be classified as very low. Significantly improved results were shown by the respondents when it comes to consumer loans. The average value of correct answers in Slovakia was relatively high (87.76%). In the Czech Republic, the average value of the correct responses was 61.33%. The average value of correct answers on the use of payment cards abroad was relatively high both in Slovakia (77.55%) and the Czech Republic (73.33%). Our research, which was significantly more extensive than presented in this article, demonstrates that the intensity of interest in the socio-economic systém is relatively low and students are not adequately motivated to be proactive. Therefore, we propose to create more room for intense use of advanced teaching methods in order to improve application skills of students. In this context, it is necessary to focus on promotion of personal initiative among the students.
Česky
Finanční gramotnost je důležitou oblastí vzdělávání pro studenty středních škol, protože vhodné řízení osobních financí vytváří předpoklady pro úspěšný a kvalitní život. V tomto článku jsme zkoumali úroveň finanční gramotnosti studentů komerčních akademií v České republice a na Slovensku. Naše výsledky potvrdily, že učební proces v obou zemích má určité rezervy. Průměrná hodnota správných odpovědí týkajících se úspor byla na Slovensku 16,33% a v České republice 21,33%, které lze klasifikovat jako velmi nízké. Výrazně lepší výsledky zaznamenaly respondenti, pokud jde o spotřebitelské úvěry. Průměrná hodnota správných odpovědí na Slovensku byla poměrně vysoká (87,76%). V České republice byla průměrná hodnota správných odpovědí 61,33%. Průměrná hodnota správných odpovědí na používání platebních karet v zahraničí byla poměrně vysoká jak na Slovensku (77,55%), tak na České republice (73,33%). Náš výzkum, který byl podstatně rozsáhlejší, než je uvedeno v tomto článku, ukazuje, že intenzita zájmu o socioekonomický systém je relativně nízká a studenti nejsou dostatečně motivováni k tomu, aby byli proaktivní. Proto navrhujeme vytvoření většího prostoru pro intenzivní využívání pokročilých metod výuky s cílem zlepšit aplikační dovednosti studentů. V této souvislosti je třeba se soustředit na podporu osobní iniciativy mezi studenty.