14 PROBLEMATIKA VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ Michal Blahout, Petr Wawrosz ÚVOD Zákon o vysokých školách č. 111/1998 Sb. ve znění pozdějších předpisů ve svém prvním paragrafu deklaruje: „Vysoké školy jako nejvyšší článek vzdělávací soustavy j sou vrcholnými centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti a mají klíčovou úlohu ve vědeckém, kulturním, sociálním a ekonomickém rozvoji společnosti". Je tomu ale vskutku tak? Jsou vysoké školy v ČR vskutku vrcholnými centry vzdělanosti? Uchovávají a rozhojňují dosažené poznání a pěstují podle svého typu a zaměření činnost vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost? Umožňují vskutku v souladu s demokratickými principy přístup k vysokoškolskému vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti? Hrají aktivní roli ve veřejné diskusi o společenských a etických otázkách, při pěstování kulturní rozmanitosti a vzájemného porozumění, při utváření občanské společnosti a pří právě mladých lidí pro život v ní? Všechny zde uvedené požadavky by vysoké školy, dle vysokoškolského zákona, měly zabezpečovat. Autoři tohoto textu článku se domnívají, že realita je poněkud odlišná a že existuje několik barier, proč zmíněné požadavky zůstávají často ve formě barier a nikoliv praktické realizaci. V článku se pokoušejí tyto bariéry identifikovat a případně i navrhnout možnosti jejich odstranění nebo alespoň zmírnění. V první části práce autoři rozebrali financování vysokého školství, v druhé pak hodnocení vědecké činnosti a publikační činnosti pedagogů a ve třetí části práce je rozebrána problematika monopolního postavení docentů a profesorů. 1 ORIENTACE NA KVANTITU - FINANCOVÁNÍ VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ Jedním s nej významnější ch problémů je orientace na kvantitu, která je upřednostňována na úkor kvality. A to jak z hlediska množství absolventů, tak z hlediska publikační činnosti pedagogů. První hledisko, je vysoké množství absolventů, přičemž jen malé množství disponuje opravdu kvalitním lidským kapitálem, je zapříčiněno intervencí státu v oblasti vysokého školství. Stát podporuje svými subvencemi všechny existující veřejné školy, bez ohledu na to, co trh konkrétně potřebuje a tím dochází k pokřivení tržního mechanismu v podobě strukturální nezvěstnosti, při které se neslučuje nabídka práce s poptávkou po práci. Na trhu práce sice existuje vysoká nabídka, ale struktura požadovaných schopností a kvalifikací (tedy poptávka) je rozdílná od nabízených. Pravidla, na základě kterých stát přiděluje veřejným školám peníze, jsou složitá (viz dále v této kapitole), není v nich ale dostatečně zohledněna právě skutečnost, zda se absolvent uplatní. V důsledku toho dochází k preferenci „lehkých" vysokých škol, kdy řada osob studuje jen pro to, aby získali titul, bez ohledu na to, zda tento titul skutečně zaručí získání odpovídajícího zaměstnání (povolání). To ovšem devalvuje hodnotu vzdělání ostatních držitelů titulů, kteří disponují kvalitním lidským kapitálem, jelikož zaměstnavatelé nejsou v první fázi schopni rozeznat, který titul je kvalitnější, respektive, který uchazeč o zaměstnání s titulem má pro zaměstnavatele výhodnější strukturu a tak postupují se všemi stejně. Proto je obtížné se i pro ty schopné, kteří nemají sociální kapitál, se prosadit a ukázat své znalosti. Zastavme se zde podrobněji u problematiky, jak jsou veřejné školy financovány. Klíčovým dokumentem j sou Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, které lze získat na webových stránkách tohoto 35 ministerstva. V úvodu se konstatuje , že: „Podle těchto Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále „Pravidla") 35 Vycházíme z pravidel platných pro rok 2013, která byla zveřejněna 25. 1. 2013. se postupuje při poskytování a) příspěvku na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost veřejným vysokým školám (dále „příspěvek")podle § 18 odst. 3 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon o vysokých školách "), b) dotací veřejným vysokým školám (dále „ vysoké školy ") podle § 18 odst. 5 zákona o vysokých školách (dále „ dotace "), na rozvoj vysoké školy (dále „ dotace na rozvoj "), nebo na ubytování a stravování studentů. Pro naše potřeby je důležitý zejména Rozpočtový okruh I, zaměřený na institucionální financování vysokých škol. Pro výpočet peněžních prostředků je důležitý počet studentů ve studijních programech, který se stanovuje prostřednictvím ukazatele A. Tento ukazatel je definován: „ Ukazatel A je rozpočtovým ukazatelem, který kvantifikuje výkony vysokých škol se zaměřením na typ a finanční náročnost akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání, počet studentů a dosažené výsledky ve vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti i náročnost této tvůrčí činnosti. " 36 Z definice je zřejmé, že se zohledňují tři základní kritéria. Těmito kritérii jsou ekonomická náročnost studijního programu prezentována prostřednictvím koeficientu ekonomické náročnosti (dále jen KEN), dále pak počet studentů a dosažené výsledky. KEN je stanoven následujícím způsobem: „Každému akreditovanému studijnímu programu je přiřazen KEN. KEN zohledňuje rozdílnou ekonomickou náročnost jednotlivých studijních programů (jde o relace mezi studijními programy, ne o skutečnou ekonomickou náročnost v absolutní hodnotě); standardní řada KEN má tyto hodnoty: 1,00; 1,20; 1,65; 2,25; 2,80; 3,50; 5,90. V případě nově vzniklého studijního programu posoudí ministerstvo jeho ekonomickou náročnost a přiřadí mu jeden ze standardní řady KEN, který nejlépe vystihuje náročnost programu. Pokudje studijnímu programu prodloužena akreditace, aniž by se podmínky realizace studijního programu 37 změnily, zůstává KEN beze změn. " V samotné definici je zmíněno, že se nejedná o skutečnou ekonomickou náročnost daného studijního programu, ale pouze o relaci jednotlivých studijních programů. Tedy nezáleží na samotné náročnosti programu, ale na komparaci s ostatními studijními programy. Můžeme z toho tedy vyvozovat, že nějaké obory mohou být nadhodnoceny a jiné podhodnoceny. Pokud by mezi obory přibyl nový, který by byl mnohem ekonomicky náročnější, než stávající obory, byl by zařazen do nejvyšší hodnoty KEN. Pokud by byl akreditován další obor s menší ekonomickou náročností, byl by po srovnání zařazen do menšího KEN, než v případě, kdyby byl akreditován před vznikem daného náročného oboru. Z toho vyplývá, že v jednom z případů by byl buď nadhodnocen, či podhodnocen. Z odstavce 18 potom vyplývá, že nově akreditovaný program by byl zařazen v jiné skupině, jelikož se změnila hodnota relace, než obor, který byl akreditován před touto změnou, i když jejich reálná ekonomická náročnost bude stejná. Dalším kritériem je stanovení počtu studentů, který vychází zejména z dlouhodobého záměru ministerstva: „Počet studentů zahrnutých do výpočtu ukazatele A vychází ze strategie ministerstva pro oblast vysokoškolského vzdělávání (dlouhodobý záměr ministerstva) a z dalších skutečností, které mohou mít vliv na rozsah a kvalitu poskytovaného vysokoškolského vzdělávání. Ministerstvo stanovuje počty studentů, které jsou rozhodné pro výpočet ukazatele A. Nejedná se však o omezení práva vysoké školy rozhodovat o počtu přijatých studentů, pouze o stanovení údaje, se kterým bude ministerstvo při výpočtech pracovat. " 8 36 Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, článek 10 odstavec 1. 37 Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, článek 10 odstavec 17 a 18 38 Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, článek 10 „Mezi cíle ministerstva vyplývající z dlouhodobého záměru ministerstva a ovlivňující ukazatel A, patří snaha o to, aby: a) podíl poprvé zapsaných do celého terciárního vzdělávání v ČR z odpovídající věkové kohorty byl do roku 2015 zachován přibližně do dvou třetin populace odpovídajícího věku; b) podíl absolventů bakalářských studijních programů, kteří pokračují ve studiu v navazujících magisterských studijních programech, tvořili v systému českého vysokého školství nejvýše 50 %. Konkrétní podíl se však u jednotlivých vysokých škol 8 a v jednotlivých oblastech vzdělávání může i výrazně lišit v závislosti na jejich celkové profilaci a charakteru uskutečňovaných studijních programů. "39 Důležitým zjištěním je, že ministerstvo stanovuje počty studentů, které jsou rozhodné pro výpočet ukazatele A, na základě kterého jsou školy financovány. Počet stanovený ministerstvem sice není pro školy závazný, ale nepřímo tím určuje počet přijatých studentů, jelikož školy, pokud jednají racionálně, přijmou takový počet studentů, aby se od ministerstva příliš nelišil. Počet studentů stanovených ministerstvem se pak nazývá limitní počet studentů a je porovnávám s přepočteným počtem studentů, tedy skutečným počtem studentů očištěných o studenty, co nestudují ve standardní době studia, či jsou samoplátci. Rozdíl mezi těmito dvěma hodnotami se pak řeší následovně: ,,a) v případě, že je přepočtený počet studentů (Př) větší než limitní počet studentů (L),nebo je mu roven, použije se pro další výpočet limitní počet (když Př >L pakL), b) v případě, že je přepočtený počet studentů menší než limitní počet nejvýše o 10 %,použije se pro další výpočet limitní počet (když (L-0,1L)